Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Specjalista w Wydziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Zeroemisyjny biogaz oraz wysokosprawna kogeneracja energii dla przemysłu InnoEnergy

Komisja środowiska za włączeniem transportu morskiego do systemu ETS

a+a-    Powrót       08 lipca 2020       Transport   

Przemysł żeglugowy musi przyczyniać się do neutralności klimatycznej - uznali europosłowie z komisji środowiska Parlamentu Europejskiego, wskazując, że do 2030 r. sektor ten powinien zredukować emisję gazów cieplarnianych o 40 proc.

Aby zdekarbonizować transport morski, komisja ochrony środowiska PE zagłosowała we wtorek za włączeniem emisji CO2 z sektora morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS). Komisja Europejska przedstawiła propozycje w sprawie przeglądu unijnego systemu monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji CO2 z transportu morskiego w 2019 r. Chodziło o zrównanie unijnych standardów z obowiązkami Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) dotyczącymi monitorowania emisji i składaniem sprawozdań.

Czytaj też: Co mają Chiny do bezemisyjnego transportu w UE?

W swoim raporcie legislacyjnym, który poparło 62 europosłów przy trzech wstrzymujących się i 13 przeciw komisja środowiska PE opowiedziała się za bardziej ambitnym podejściem i włączeniem statków o tonażu powyżej 5 tys. ton brutto do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji.

Cele zgodne z Europejskim Zielonym Ładem

Zdaniem europosłów rynkowa polityka redukcji emisji jest niewystarczająca, dlatego chcą oni wiążących wymagań dla firm żeglugowych, aby zmniejszyć ich roczną średnią emisję CO2 o co najmniej 40 proc. do 2030 r.

- Wysyłamy dziś mocny sygnał, który jest zgodny z Europejskim Zielonym Ładem i sytuacją kryzysową dotyczącą klimatu: monitorowanie i zgłaszanie emisji CO2 jest ważne, ale same statystyki nie spowodują zmniejszenia ani o grama emisji gazów cieplarnianych! Dlatego idziemy dalej niż wniosek Komisji i domagamy się surowszych środków w celu ograniczenia emisji pochodzących z żeglugi morskiej - oświadczyła odpowiedzialna za to sprawozdanie europosłanka Zielonych Jutta Paulus.

Fundusz oceaniczny

Komisja środowiska opowiedziała się ponadto za ustanowieniem "funduszu oceanicznego" na okres od 2023 r. do 2030 r. Miałby on być finansowany z dochodów ze sprzedaży uprawnień do emisji, a środki z niego służyłby zwiększaniu efektywności energetycznej statków i wspierały inwestycje w innowacyjne technologie i infrastrukturę, takie jak paliwa alternatywne i "zielone porty".

Czytaj też: Plażowy recykling statków europejskim wyrzutem sumienia. Polska pracuje nad rozwiązaniem

Po przyjęciu stanowiska w tej sprawie przez wszystkich eurodeputowanych w połowie września PE będzie gotowy do negocjacji tych przepisów z państwami członkowskimi.

Transport morski pozostaje jedynym sektorem bez konkretnych zobowiązań UE w zakresie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Globalna działalność żeglugowa odpowiada za około 2 do 3 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych. To więcej niż emisje dowolnego państwa członkowskiego UE. W 2015 r. w UE 13 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE pochodziło z sektora transportu. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Polska zapleczem dla recyklingu śmigieł turbin wiatrowych, jachtów i przyczep kampingowych? (28 lipca 2020)Minister Jarosińska-Jedynak: Mamy wstępne projekty programów operacyjnych (24 lipca 2020)Plastic tax a globalny niedobór recyklatu (23 lipca 2020)Podatek od plastiku? To już pewne (22 lipca 2020)Budżet unijny 2021-2027 silnie powiązany z ochroną klimatu. Mniej pieniędzy dla regionów górniczych (22 lipca 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony