
Przedstawiciele Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk (KPZK PAN) przyjrzeli się gospodarce przestrzennej Polski. W przygotowanej przez 19 członków KPZK PAN analizie(1) „Przestrzenne Zagospodarowanie Kraju – perspektywa długookresowa” wskazuje się, że obecnie największe zagrożenie dla prowadzenia spójnej gospodarki przestrzennej w kraju stanowi brak dokumentu określającego organizację przestrzenną państwa, jakim była obowiązująca od 2011 r. Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (zlikwidowana na mocy przyjętej w 2020 r. nowelizacji Ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju). Jednocześnie – wskazują przedstawiciele KPZK PAN – przewidywany w ustawie nowy zintegrowany dokument, jakim miała być Koncepcja Rozwoju Kraju 2050, nie powstał.
- To stan bardzo niekorzystny – może doprowadzić do stosowania krótkookresowych, przyczynkowych działań, wyznaczanych przez interesy doraźne i partyjne. Bez dokumentu krajowego polska przestrzeń nie jest chroniona przed (nie zawsze merytorycznie dopracowanymi) projektami inwestycyjnymi – wskazuje komitet.
Eksperci wyjaśniają, że krajowy dokument dotyczący zagospodarowania przestrzennego stanowi naturalną płaszczyznę godzenia celów ochrony klimatu i środowiska z celami rozwoju gospodarczego, a jego brak oznacza narastanie konfliktów społecznych i przyrodniczych, ograniczając tym samym przyszłe możliwości rozwojowe kraju. - Dokumentu krajowego potrzebują również władze samorządowe wszystkich szczebli, aby zgodnie z zasadą subsydiarności, móc prowadzić efektywną politykę przestrzenną – dodano.
Kryzys gospodarki przestrzennej w Polsce trwa od wielu lat. Planowana reforma systemu planowania przestrzennego wniesie wiele pozywanych aspektów, zabrakło w niej jednak rozwiązania kilku kwestii – mówi prof. dr hab. Przemysław Śleszyński z IGiPZ PAN.
W swoim stanowisku Prezydium PAN opowiada się za jak najszybszym zdefiniowaniem celów zagospodarowania przestrzennego kraju oraz nadanie im odpowiedniej mocy prawnej.
Główne wyzwania środowiskowe
W dokumencie opisano zmiany struktury przestrzennej kraju, w tym omówiono zagadnienia dotyczące strefy przyrodniczej, osadniczej, gospodarczej, infrastruktury transportowej, teleinformatycznej i energetycznej, sfery kulturowej oraz morskiej. Wśród głównych wyzwań przyrodniczych związanych z gospodarką przestrzenną wymieniono m.in. zachowanie różnorodności biologicznej i spójności ekologicznej kraju, ochronę gleb czy zwiększanie zasobów wód oraz poprawę ich jakości. Wskazano ponadto potrzebę przystosowania do zmiany klimatu oraz wykorzystanie idei gospodarki o obiegu zamkniętym w odniesieniu do gospodarowania przestrzenią, w tym recykling przestrzeni.
Propozycja celów polityki przestrzennej
Jak wyjaśniono, realne cele zagospodarowania przestrzennego muszą być odpowiedzią na zachodzące w przestrzeni i już rozpoznane procesy, ale także na prognozowane wyzwania. - Podstawą dla przyszłej organizacji przestrzennej kraju jest sformułowanie jasnych celów zarówno formalnych (związanych z porządkiem prawnym i działaniem instytucji), jak też realnych dotyczących zagospodarowania przestrzennego – wskazano.
Łącznie w dokumencie zdefiniowano 15 celów, w tym 5 celów formalnych oraz 10 celów realnych.
Cele formalne obejmują takie kwestie jak przywrócenie roli planowania przestrzennego na poziomie krajowym, zapewnienie wysokiej sprawności służb planowania publicznego, rozwój i integrowanie badań akademickich, rozwój monitoringu przestrzennego i ewaluacja działań wdrożeniowych oraz wzmocnienie instytucji społecznych dla poprawy kultury przestrzeni i poszanowania wartości użytkowania przestrzeni.
Cele realne obejmują natomiast:
- Zapewnienie wysokiej jakości środowiska przyrodniczego i kulturowego (w tym m.in. ochrona rolniczych przestrzeni otwartych, adaptacja miast do zmian klimatu),
- Kształtowanie przestrzeni kraju tak, aby była odporna na zagrożenia (m.in. zmiany klimatu, pandemie, konieczność obrony narodowej, migracje zewnętrzne),
- Wzmacnianie policentrycznego systemu osadniczego (czyli takiego, który ma wiele ośrodków centralnych) – konkurencyjnego i otwartego na Europę,
- Kształtowanie i ochrona ładu przestrzennego,
- Rozwijanie kraju w oparciu o systemy miejskich obszarów funkcjonalnych,
- Przeciwdziałanie zbytniej polaryzacji przestrzennej (w tym m.in. przeciwdziałanie wykluczeniu i marginalizacji terytorialnej),
- Transformacja i bezpieczeństwo energetyczne,
- Kształtowanie systemu powiązań transportowych – regionalnych, krajowych, międzynarodowych,
- Zrównoważone wykorzystywanie przestrzeni morskiej Bałtyku,
- Integrowanie przestrzeni transgranicznej.
Komitet wyjaśnia, że dokument „Przestrzenne Zagospodarowanie Kraju – perspektywa długookresowa” został przedstawiony m.in. Premierowi RP. Eksperci deklarują przy tym wsparcie merytoryczne dla organów administracji rządowej przy dalszych pracach w tym zakresie.

Dziennikarz, inżynier środowiska

Przypisy
1/ Szczegóły tutaj:https://informacje.pan.pl/informacje/materialy-dla-prasy/3687-w-trosce-o-nasza-wspolna-przestrzen-perspektywa-dlugookresowa