Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.01.2023 29 stycznia 2023

Kompromis ws. utrzymania wyjątków w systemie ETS dla lotnictwa

   Powrót       19 października 2017       Ryzyko środowiskowe   

Loty do i poza UE mają być nadal wyłączone z systemu handlu pozwoleniami na emisję CO2, by dać przewoźnikom czas na wdrożenie światowej umowy w sprawie emisji - takie porozumienie dotyczące wyjątków proponowanych przez KE wypracowała z PE estońska prezydencja.

Wyjątek z systemu ETS (ang. emission trading system) dla takich lotów wprowadzono na lata 2013-2016. Systemem handlu pozwoleniami na emisję gazów cieplarnianych objęte są loty pomiędzy lotniskami wewnątrz Europejskiego Obszaru Gospodarczego, czyli w państwach UE, Norwegii, Islandii i Liechtensteinu. W lutym Komisja Europejska zaproponowała, by ten wyjątek obowiązywał jeszcze przynajmniej przez cztery lata.

Stopniowe wdrażanie porozumienia

Wypracowane przez reprezentującą państwa członkowskie estońską prezydencję porozumienie z przedstawicielami Parlamentu Europejskiego przewiduje, że nowe rozwiązania mają być stopniowo wdrażane od 2021 roku. Chodzi o wypracowany w październiku 2016 roku kompromis światowego sektora lotniczego pod auspicjami Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Przewiduje on, że po 2020 roku linie lotnicze będą musiały równoważyć wzrost emisji. W praktyce chodzi o kupowanie przez przewoźników "jednostek emisyjnych", które będą generowane przez projekty mające na celu redukcję CO2 w innych działach gospodarki np. przez odnawialne źródła energii. Do 2026 roku udział w systemie ma być dobrowolny, dopiero od 2027 roku stanie się obowiązkowy.

Porozumienie przewiduje, że wyjątek dla lotów do i poza Europejskiego Obszaru Gospodarczego ma być utrzymany do końca 2023 roku, gdy pierwsza faza systemu ICAO zacznie działać.

Według danych KE bezpośrednie emisje gazów cieplarnianych z lotnictwa to około 3 proc. całkowitych emisji w UE oraz ponad 2 proc. emisji na świecie. Gdyby sektor lotniczy był państwem, byłby na dziesiątym miejscu wśród największych emitentów gazów cieplarnianych na świecie.

Szacunki ICAO wskazują, że do 2020 roku poziom emisji generowany przez sektor lotniczy na świecie będzie o 70 proc. wyższy niż w 2005 roku. Do 2050 roku poziom ten może wzrosnąć nawet o 300-700 proc.

UE włączyła lotnictwo w system handlu pozwoleniami na emisję od 2012 roku. Według KE w latach 2013-2016 system ETS przyczynił się do ograniczenia emisji CO2 przez sektor lotniczy o 65 mln ton. Zaproponowane w piątek zmiany w systemie wymagają zgody europarlamentu i rządów państw członkowskich UE.

Po tym jak przedstawiciele państw członkowskich i Parlament Europejski potwierdzą kompromis, możliwe będzie opublikowanie przepisów w oficjalnym dzienniku urzędowym UE.

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Budowanie strategii konkurencyjności klimatycznej (28 grudnia 2022)Wrocław planuje Strefę Czystego Transportu. Konsultacje społeczne odbędą się wiosną 2023 r. (22 grudnia 2022)Na ile ESG jest ważne dla start-upów, a start-upy dla ESG? (21 grudnia 2022)Ciężarówki wożące prezenty wyemitują dodatkowe tony tlenków azotu. Emisje CO2 też wzrosną (19 grudnia 2022)Reforma ETS coraz bliżej. Jest porozumienie PE i Rady UE (19 grudnia 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony