Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
15.08.2025 15 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Ładowanie „elektryków” największym wyzwaniem na najbliższe lata. Kongres Nowej Mobilności 2022 za dwa tygodnie

   Powrót       29 sierpnia 2022       Planowanie przestrzenne       Artykuł promocyjny   
Kongres Nowej Mobilności 2022

Ponad dwukrotnie w ciągu zaledwie 3 lat zwiększyła się liczba samochodów elektrycznych przypadających na 1 punkt ładowania w Polsce. Jeżeli elektromobilność ma się rozwinąć na masową skalę, rozbudowa infrastruktury musi przyspieszyć. O tym, jak osiągnąć ten cel będą rozmawiać międzynarodowi eksperci podczas Kongresu Nowej Mobilności 2022, który odbędzie się w dniach 12-14 września w Łodzi.

Czytaj: 2022 rokiem przełomu na rynku e-mobility w Polsce? Wiele na to wskazuje

14 lipca 2021 roku Komisja Europejska opublikowała pakiet regulacyjny „Fit for 55” stawiając w ten sposób kolejny ważny krok w kierunku ambitnej dekarbonizacji gospodarki i dążenia do neutralności gospodarczej. Dla transportu drogowego i elektromobilności jednym z najistotniejszych aspektów pakietu to rozporządzenie o wdrożeniu infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które jest krokiem milowych w rozwoju zeroemisyjnego transportu drogowego, z dużym naciskiem na elektromobilność.

Ambicje AFIR widać wyraźnie w zestawieniu krajowej elektromobilności i infrastruktury ładowania. Polska ma w tym momencie 52 881 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym, w tym 24 748 bateryjnych EV oraz 2293 ogólnodostępnych stacji ładowania EV – wynika z Licznika Elektromobilności przygotowywanego przez PZPM i PSPA. Moc zainstalowana w ramach ogólnodostępnej infrastruktury ładowania AC i DC, to 77 MW. Sieć bazowa w ramach TEN-T ma w Polsce 7501 km. Tylko 11% infrastruktury znajduje się w obrębie tej sieci.

Fakt, że mamy do czynienia z rozporządzeniem ma bezpośrednią implementację i powoduje, że cele w nim zawarte są bezwzględnie wiążące dla Państw Członkowskich. AFIR będzie wymagał wielkiego wysiłku i nakładów od wszystkich podmiotów w ramach łańcucha wartości elektromobilności i decydentów. Dla przykładu, mamy obecnie 77 MW mocy bazowej w sieci ładowania EV, a przy nawet najmniej ambitnej wersji proponowanych przepisów będziemy dla pojazdów osobowych potrzebowali 435,8 MW. Należy też zaznaczyć, że moc ta powinna w myśl całego pakietu Fit for 55 i kierunku myślenia UE, być oparta na OZE, czyli odnawialnych źródłach energii – powiedział Aleksander Rajch, Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Według prognoz PSPA zapotrzebowanie przyrostu mocy bazowej w polskiej sieci na 2025 rok, na podstawie najbardziej ambitnej wersji AFIR, musi zwiększyć się do poziomu 762,2 MW uwzględniając tylko pojazdy typu BEV (wraz z PHEV byłoby to 1166,7 MW). W zakresie stacji ładowania, obecnie najbardziej ambitne rozważania dotyczące AFIRu wskazują na obowiązek uruchomienia 379 stacji ładowania dla pojazdów lekkich dostawczych i ciężkich (obecnie jest 211) w ramach TEN-T, ale o mocy 406 MW w 2025 roku przy obecnej 19,7 MW w tym samym segmencie.

Wyzwania dotyczące rozbudowy infrastruktury już teraz są ambitne. Jeszcze dwa-trzy lata temu prognozowano, że w 2022 r. liczba pojazdów przypadającą na jedną ładowarkę będzie wynosić 11. Realizacja i szybki rozwój tego segmentu jasno wskazuje, że ta liczba zwiększyła się do ponad 20 już teraz, a w przyszłości będzie tylko rosła. W efekcie można wprost mówić, że infrastruktura ładowania pojazdów zaczyna nie nadążać za tempem sprzedaży zeroemisyjnych samochodów. Z tego względu podczas Kongresu Nowej Mobilności rynkowi eksperci poszukają odpowiedzi na pytania związane z infrastrukturą ładowania pojazdów elektrycznych. Będzie to też niepowtarzalna okazja na zaprezentowanie najlepszych praktyk z krajów, w których infrastruktura rozwija się znacznie szybciej niż w Polsce – podkreślił Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Czytaj: Powstała definicja Nowej Mobilności. Teraz czas na Strategię jej rozwoju w Polsce do 2030 r.

W sumie podczas KNM obędzie się 11 dedykowanych wydarzeń poświęconych przedmiotowej kwestii, w tym premiera raportu: „Bariery rozwoju infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych w Polsce”, w którym zaprezentowany zostanie opracowany przez PSPA i partnerów projekt rozwiązań legislacyjnych odnoszących się do kluczowych barier rozwoju infrastruktury w Polsce. Nie zabraknie też studium przypadku: „Jak skutecznie rozwijać infrastrukturę ładowania w aglomeracjach?”, czy warsztatów tematycznych: „Jak przyspieszyć rozwój szybkiej i ultraszybkiej infrastruktury ładowania”. Zwieńczeniem tematów związanych z infrastrukturą będzie Komitet merytoryczny ds. Operatorów Ogólnodostępnych Stacji Ładowania PSPA.

Kongres Nowej Mobilności odbędzie się w dniach 12-14 września w Łodzi. Szczegółowy program Kongresu znajduje się na stronie: https://kongresnowejmobilnosci.pl/program-knm/.

Źródło: PSPA

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Cel 55% redukcji emisji wymaga przyspieszenia. Ocena realizacji Europejskiego Zielonego Ładu (07 lutego 2025)Do 40 tys. zł na nowy samochód elektryczny. Nabór w nowym programie NFOŚiGW startuje 3 lutego br. (29 stycznia 2025)PEVO Index: Znaczny wzrost liczby punktów ładowania w 2024 r. (28 stycznia 2025)190 GW w SMR-ach do 2050 r. przy maksymalnym scenariuszu? IEA o energetyce jądrowej (24 stycznia 2025)Poluzowanie dla mniejszych miast, zaostrzenie dla większych. Nowa mobilność w samorządach (17 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony