Analizie(1) poddana została sprzedaż węgla zarówno w składach węglowych oraz innych punktach stacjonarnych (np. marketach budowlanych), jak i drogą internetową (poprzez aukcje oraz sklepy internetowe). Wybrane do analizy podmioty poproszone zostały o przedstawienie świadectwa jakości dla oferowanego przez siebie rodzaju paliwa. - Na plus na pewno należy odnotować dużą świadomość nowych przepisów wśród sprzedawców. Na minus to w jaki sposób przepisy te są wdrażane oraz sposób ich kontroli – podaje PAS.
Punkty stacjonarne i składy węglowe
Analizie PAS poddanych zostało 21 składów z węglem oraz 12 innych podmiotów sprzedających węgiel, wszystkie zlokalizowane były na terenach województwa śląskiego i małopolskiego. - Na 21 świadectw jakości pozyskanych od 15 sprzedawców w 13 stwierdzono błędy formalne – czytamy w raporcie. Błędy te dotyczyły głównie parametrów wskazywanych przez przedsiębiorcę (kolumna nr 7) a także wartości dopuszczalnych (kolumna nr 8)(2), o których mowa w rozporządzeniu Ministra Energii z dnia 27 września 2018 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych. - Z treści przeanalizowanych świadectw wynika, że w 4 przypadkach na 21 przedsiębiorcy deklarują w świadectwach jakości węgla parametry niezgodne z wymaganiami jakościowymi. Taki towar nie powinien być dopuszczony do sprzedaży, a w przypadku kontroli Inspekcja Handlowa powinna skierować sprawę do sądu – napisano.
Jak dodano, na 10 świadectw otrzymanych przy zakupie próbki węgla „4 były wydrukami bez podpisu lub kserokopiami nie potwierdzonymi za zgodność z oryginałem”.
PAS wykrył nieprawidłowości także wśród zakupionych próbek węgla. - Stwierdzono rozbieżności pomiędzy parametrami paliwa nadrukowanymi na opakowaniu, a parametrami deklarowanymi w świadectwie jakości – czytamy. W połowie zakupionych próbek parametry deklarowane na opakowaniu jednostkowym były gorsze niż wynikałoby to z dołączonego do nich świadectwa. - Mimo, że parametry deklarowane na świadectwie często spełniają wymagania jakościowe, to konsument jest wprowadzany w błąd, gdyż w pierwszej kolejności ma kontakt z informacjami prezentowanymi na opakowaniu, które w stosunku do parametrów na świadectwie są zawyżone. Świadectwo z gorszymi parametrami otrzymuje po zakupie – dodano.
Sklepy internetowe i serwisy aukcyjne
Zapytanie o świadectwo jakości wysłano do 16 sklepów internetowych oraz 38 podmiotów oferujących swoje usługi w jednym z popularnych na rynku serwisów aukcyjnych. Z 16 sklepów internetowych jedynie 7 przesłało zwrotnie wzory świadectw jakości, 4 firmy natomiast przekazały informację, że dokument ten wystawiany jest wyłącznie do faktury sprzedaży. - Oznacza to, że w czterech przypadkach klient nie ma możliwości formalnego zweryfikowania jakości kupowanego węgla przed dokonaniem transakcji – czytamy w raporcie.
Spośród 38 podmiotów z serwisu aukcyjnego odpowiedź otrzymano od 31, z czego jedynie 14 podmiotów przesłało wzory świadectw jakości. - Na otrzymanych 14 świadectw jakości z 14 firm, w jednym przypadku deklarowane parametry nie spełniały wymogów jakościowych – napisano. - Taki towar nie powinien być w sprzedaży, a sprawa ta powinna zostać skierowana do sądu przez Inspekcję Handlową – dodano.
Inspekcja Handlowa
Analizie poddana została także działalność Inspekcji Handlowej. Zgodnie z wolą legislatora, stanowi ona organ odpowiedzialnym za kontrolę tego, czy świadectwa są przekazywane, czy są poprawnie wystawiane oraz czy rzeczywista jakość danego węgla zgadza się z parametrami na świadectwie. Autorzy raportu wysłali do wszystkich 16 wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej zapytanie o ilość stwierdzonych nieprawidłowości oraz częstotliwość pobierania i przekazywania do badań laboratoryjnych próbek. W okresie od listopada 2018 r. do lutego 2019 r., przeprowadzono łącznie 353 kontrole, z czego w 126 przypadkach (36 proc.) stwierdzono wystąpienie nieprawidłowości.
- Kary pieniężne wymierzane były w pojedynczych przypadkach - w większości województw nie nałożono żadnych. Wyjątkiem jest tutaj mazowieckie (4 kary po 10 000 zł), małopolskie (7 kar na kwotę 70 000 zł) oraz lubelskie (1 kara 10 000 zł). Nie otrzymano informacji o karach z województwa śląskiego. Wszystkie kontrole dotyczyły wyłącznie wystawiania przez kontrolowanych przedsiębiorców świadectw jakości oraz treści tych świadectw – wylicza PAS. - Wszystkie inspektoraty odpowiedziały na pytanie o pobrane próbki, że żadnych próbek w toku kontroli nie pobierano - dodano.
Joanna SpillerDziennikarz, inżynier środowiska Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.
Przypisy
1/ Pełna treść raportu dostępna jest na stronie:https://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/7211-kontrola-jakosci-wegla-ocena-wdrozenia-nowych-przepisow-kontroli-jakosci-wegla.pdf2/ Wzór świadectwa dostępny jest na stronie:
https://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/prawo-reglamentacja/2789.pdf