Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.09.2025 26 września 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Kraków: Tereny pod torami kolejowymi zostaną zagospodarowane

   Powrót       01 lipca 2021       Planowanie przestrzenne   

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i prezydent Krakowa Jacek Majchrowski wzięli udział w podpisaniu porozumienia między spółką PKP Polskie Linie Kolejowe a Zarządem Zieleni Miejskiej w Krakowie, dotyczącego zagospodarowania terenu pod nowymi estakadami kolejowymi. Zgodnie z porozumieniem zawartym 25 czerwca 2021 r. tereny w centrum Krakowa, które powstały po likwidacji dziewiętnastowiecznego nasypu kolejowego i zastąpieniu go estakadami, zostaną zagospodarowane. - Budowa kolei aglomeracyjnej i związana z nią likwidacja dawnych nasypów kolejowych stanowiących barierę komunikacyjną i przestrzenną pomiędzy Starym Miastem a Grzegórzkami zasadniczo zmieni relacje urbanistyczne, architektoniczne, komunikacyjne oraz społeczne Krakowa. Wszystkim nam zależy, aby nowe tereny pod estakadami stały się miejscem, z którego będą korzystać krakowianie i turyści. Dzisiejsze porozumienie gwarantuje przekształcenie tej powierzchni w miejsce przyjazne każdemu, kto będzie chciał dobrze spędzić czas w gronie znajomych albo na rodzinnym spacerze - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Czytaj też: Zieleń w mieście to nie tylko parki i trawniki

Zagospodarowanie terenu pod estakadami kolejowymi połączy dwie dzielnice Krakowa: Stare Miasto oraz Grzegórzki za pomocą nowej, zielonej przestrzeni publicznej – Parku Kolejowego. Podział przestrzeni na strefy funkcjonalne został wypracowany wspólnie z mieszkańcami podczas konsultacji społecznych. Zakres koncepcji zagospodarowania terenu pod estakadami dotyczy działki o powierzchni niemal 1 hektara, położonej między ulicą Kopernika a wiaduktem przy Hali Targowej, wzdłuż linii kolejowej nr 91 Kraków Główny – Medyka.

W projekcie zapewniono ciągłość połączenia zarówno pieszego, jak i rowerowego wzdłuż inwestycji kolejowej. Zgodnie z wolą mieszkańców, park podzielono na strefy funkcjonalne. Zbudowana zostanie również ścieżka edukacyjna dotycząca historii rozwoju transportu kolejowego w Polsce wraz z identyfikacją graficzną, która będzie jednocześnie formą uatrakcyjnienia nawierzchni i betonowych elementów estakady.

W pobliżu budynków mieszkalnych zaplanowano strefy, które nie będą generować wysokiego natężenia hałasu, w tym ogród sensoryczny oraz plac zabaw w formach nawiązujących do kolei.

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Efektywność energetyczna, permitting i zieleń w miastach. Do 18 lutego br. rekrutacja na szkolenia (23 stycznia 2025)NIK: miasta muszą chronić i rozwijać tereny zielone. Wyniki kontroli w województwie podlaskim (10 grudnia 2024)Wodór, prosumenci i zieleń miejska. MKiŚ zapowiada ofensywę legislacyjną (14 sierpnia 2024)Roślinność miejska również może powodować zanieczyszczenia powietrza (25 czerwca 2024)Krakowscy przedsiębiorcy wspierają dążenie Krakowa do osiągnięcia neutralności klimatycznej (07 czerwca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony