Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
18.04.2024 18 kwietnia 2024

Minister Kurtyka: do samorządów trafi 1,3 mld zł na zeroemisyjne autobusy

   Powrót       23 września 2020       Planowanie przestrzenne   

Od początku 2021 r. samorządy będą mogły wnioskować o dotacje na zakup zeroemisyjnych autobusów – poinformował PAP minister klimatu Michał Kurtyka. Dodał, że budżet nowego programu wyniesie 1,3 mld zł i za te pieniądze ma zostać kupionych przynajmniej 500 autobusów.

Minister wyjaśnił, że prace nad nowym programem, który będzie realizować Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, są na ukończeniu. W październiku ma on zostać ogłoszony, a nabór wniosków rozpocznie się na początku 2021 roku. - Prace nad tym programem trwały równolegle do opracowywanej Polityki energetycznej Polski do 2040 roku (PEP2040), która zakłada transformację energetyczną i transportową państwa – podkreślił minister.

Projekt PEP2040, oprócz redukcji emisji CO2, mocy energetycznych opartych na węglu przy jednoczesnym wzroście udziału energii odnawialnej oraz jądrowej, przewiduje również transformację w transporcie. Ma ona polegać na upowszechnieniu alternatywnych dla benzyny czy ropy paliw, takich jak prąd czy wodór.

Zeroemisyjne autobusy obowiązkiem od 2025 r.

Ministerstwo Klimatu zakłada, że od 2025 roku miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą kupowały tylko zeroemisyjne środki transportu publicznego. Według wskazań Parlamentu Europejskiego, za cztery lata połowa nowych miejskich autobusów powinna mieć napęd elektryczny, a w 2030 r. autobusy elektryczne mają stanowić już 75 proc. zakupów. Stąd – jak poinformował Kurtyka – przygotowywany program zakłada wysokie dotacje do zakupu autobusów elektrycznych i wodorowych przez samorządy.

Wyjaśnił, że dofinansowanie do kupna elektrycznego autobusu będzie w pierwszej fazie programu sięgać 80 proc. kosztów kwalifikowanych. Z czasem będzie ono jednak spadać, by w 2023 roku osiągnąć 60 proc. W przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać 90 proc. w całym okresie trwania programu z uwagi na innowacyjny charakter tej technologii. - Wsparcie finansowe będzie degresywne, będzie ono malało do 2023 r. Przyczyną zastosowania tego mechanizmu jest to, że program, oprócz celów ekologicznych, ma też w pierwszej fazie pomóc gospodarce w odbudowie po kryzysie związanym z koronawirusem, który skokowo obniżył przychody samorządów – wytłumaczył minister.

1,3 mld zł w budżecie programu

Kurtyka poinformował, że budżet programu ma wynieść 1,3 mld zł, z czego na dotacje ma zostać przeznaczone 1,1 mld zł, a na pożyczki 200 mln zł. Dodał, że z tych pieniędzy będzie można sfinansować nie tylko kupno zeroemisyjnych autobusów, ale również np. budowę odpowiedniej infrastruktury do ładowania takich pojazdów. - Przewidujemy szereg kosztów kwalifikowanych, od nabycia bądź leasingu autobusów, przez koszt modernizacji lub budowy odpowiedniej infrastruktury do ładowania lub tankowania takich pojazdów, po szkolenia dla kierowców i mechaników, którzy będą się zajmować tymi autobusami – powiedział.

Ministerstwo Klimatu przewiduje, że dzięki programowi uda się kupić co najmniej 500 nowych zeroemisyjnych autobusów na prąd bądź wodór.

Jak informuje portal infobus.pl, w pierwszej połowie 2020 r. zarejestrowano w Polsce 67 nowych autobusów elektrycznych, dzięki czemu przekroczyliśmy liczbę 269 takich pojazdów w kraju. Po pierwszej połowie br. najwięcej autobusów elektrycznych jeździło w Warszawie (60), Zielonej Górze (43), Krakowie (28) i w Jaworznie (24). (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Dyskusja z branżą o rozwoju elektromobilności w Polsce (09 kwietnia 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)O sprawiedliwość dla prosumentów i bezpieczeństwo energetyczne dla wszystkich. Głosy z Forum Solar + (09 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)200 tys. zeroemisyjnych samochodów ciężarowych w 2035 r.? PSPA o projekcie nowego programu wsparcia (29 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony