
Łódzka Kolej Aglomeracyjna i PKP Energetyka podpisały porozumienie, które w rozliczeniu opłat za zużyty prąd uwzględni energię oddawaną przez pociągi podczas hamowania. Wpłynie to na obniżenie kosztów lokalnego przewoźnika i przyczyni się do redukcji emisji CO2.
Jak wyjaśniła w rozmowie z PAP rzeczniczka prasowa PKP Energetyka Katarzyna Koper, w nowym systemie rozliczeń między przewoźnikiem i dostawcą energii dzięki zamontowanym w pociągach ŁKA specjalnym licznikom będzie uwzględniana tzw. rekuperacja.
Odzysk energii z hamowania pociągów
- Polega ona na odzyskiwaniu energii, która jest wytwarzana w procesie hamowania pojazdów szynowych. W ten sposób tworzy się obieg zamknięty. Dzięki temu, że ŁKA wyposaży swoje pociągi w specjalne liczniki, będziemy rozliczać rekuperowaną przez przewoźnika energię, uwzględniając wywarzaną przez pojazdy energię i odejmując jej wartość od faktury. W efekcie wpłynie to na obniżenie opłaty - wyjaśniła Koper. Dodała, że rekuperacja stanowi obecnie jedno z kluczowych narzędzi optymalizacji zużycia energii na kolei. W zależności od trasy, może ona dać oszczędność energii na poziomie 20-25 proc.
W przypadku ŁKA rekuperacja będzie uwzględniana w systemie rozliczeń z dostawcą energii od stycznia 2020 roku.
- Wdrożenie rekuperacji w oczywisty sposób opłaca się przewoźnikom kolejowym. Korzystamy z energii w ramach swoistego obiegu zamkniętego - podkreślił prezes ŁKA Janusz Malinowski. Dodał, że dzięki temu lokalny przewoźnik obniży koszty swojej działalności, przez co stanie się bardziej konkurencyjny.
Dzięki właściwemu prowadzeniu pociągu można zaoszczędzić 5-10 proc. zużywanej energii
Dodatkowo, w celu oszczędzania energii, pociągi ŁKA zostaną wyposażone w urządzenia do monitorowania zużycia energii. Pozwoli to na wprowadzenie w życie zasad eco-drivingu, czyli ekologicznej jazdy maszynistów, którzy tak jak kierowcy, mogą swoim stylem prowadzenia pociągu obniżyć zużycie energii. Dzięki temu można zaoszczędzić 5-10 proc. zużywanej energii.
Leszek Hołda z zarządu PKP Energetyka zaznaczył, że mniej energii zużywanej na kolei to krok do zwiększenia konkurencyjności branży. Przyznał również, że spółka zdaje sobie sprawę, iż niezbędna jest transformacja systemu zasilania kolei i oparcie jej na zielonej energii.
- Energia z rekuperacji jest swego rodzaju "kolejowym OZE", dlatego cieszy nas, że Łódzka Kolej Aglomeracyjna dołącza do grona przewoźników, który dzięki pełnemu olicznikowaniu pojazdów trakcyjnych będzie miał możliwość korzystania z systemu rekuperacji - stwierdził.
Zaznaczono, że porozumienie ŁKA i PKP Energetyka wpisuje się w realizację założeń Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK). Inicjatywa branży kolejowej związana z wymianą wiedzy i pomysłów oraz realizacji projektów w zakresie efektywności energetycznej i gospodarowania zasobami ma w ciągu 10 lat obniżyć zużycie energii elektrycznej o 1,2 TWh. (PAP)
