Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
CATCH-ME wspólne przejazdy do pracy CATCH-ME
c-trace: Redukcja kosztów odbioru odpadów dzięki nowoczesnym rozwiązaniom IT c-trace Sp. z o.o.

Od Nowego Roku niższe opłaty za prąd dzięki odzyskowi energii z hamowania pociągów

a+a-    Powrót       12 grudnia 2019       Energia   

Łódzka Kolej Aglomeracyjna i PKP Energetyka podpisały porozumienie, które w rozliczeniu opłat za zużyty prąd uwzględni energię oddawaną przez pociągi podczas hamowania. Wpłynie to na obniżenie kosztów lokalnego przewoźnika i przyczyni się do redukcji emisji CO2.

Jak wyjaśniła w rozmowie z PAP rzeczniczka prasowa PKP Energetyka Katarzyna Koper, w nowym systemie rozliczeń między przewoźnikiem i dostawcą energii dzięki zamontowanym w pociągach ŁKA specjalnym licznikom będzie uwzględniana tzw. rekuperacja.

Odzysk energii z hamowania pociągów

Polega ona na odzyskiwaniu energii, która jest wytwarzana w procesie hamowania pojazdów szynowych. W ten sposób tworzy się obieg zamknięty. Dzięki temu, że ŁKA wyposaży swoje pociągi w specjalne liczniki, będziemy rozliczać rekuperowaną przez przewoźnika energię, uwzględniając wywarzaną przez pojazdy energię i odejmując jej wartość od faktury. W efekcie wpłynie to na obniżenie opłaty - wyjaśniła Koper. Dodała, że rekuperacja stanowi obecnie jedno z kluczowych narzędzi optymalizacji zużycia energii na kolei. W zależności od trasy, może ona dać oszczędność energii na poziomie 20-25 proc.

W przypadku ŁKA rekuperacja będzie uwzględniana w systemie rozliczeń z dostawcą energii od stycznia 2020 roku.

- Wdrożenie rekuperacji w oczywisty sposób opłaca się przewoźnikom kolejowym. Korzystamy z energii w ramach swoistego obiegu zamkniętego - podkreślił prezes ŁKA Janusz Malinowski. Dodał, że dzięki temu lokalny przewoźnik obniży koszty swojej działalności, przez co stanie się bardziej konkurencyjny.

Dzięki właściwemu prowadzeniu pociągu można zaoszczędzić 5-10 proc. zużywanej energii

Dodatkowo, w celu oszczędzania energii, pociągi ŁKA zostaną wyposażone w urządzenia do monitorowania zużycia energii. Pozwoli to na wprowadzenie w życie zasad eco-drivingu, czyli ekologicznej jazdy maszynistów, którzy tak jak kierowcy, mogą swoim stylem prowadzenia pociągu obniżyć zużycie energii. Dzięki temu można zaoszczędzić 5-10 proc. zużywanej energii.

Leszek Hołda z zarządu PKP Energetyka zaznaczył, że mniej energii zużywanej na kolei to krok do zwiększenia konkurencyjności branży. Przyznał również, że spółka zdaje sobie sprawę, iż niezbędna jest transformacja systemu zasilania kolei i oparcie jej na zielonej energii.

- Energia z rekuperacji jest swego rodzaju "kolejowym OZE", dlatego cieszy nas, że Łódzka Kolej Aglomeracyjna dołącza do grona przewoźników, który dzięki pełnemu olicznikowaniu pojazdów trakcyjnych będzie miał możliwość korzystania z systemu rekuperacji - stwierdził.

Zaznaczono, że porozumienie ŁKA i PKP Energetyka wpisuje się w realizację założeń Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK). Inicjatywa branży kolejowej związana z wymianą wiedzy i pomysłów oraz realizacji projektów w zakresie efektywności energetycznej i gospodarowania zasobami ma w ciągu 10 lat obniżyć zużycie energii elektrycznej o 1,2 TWh. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Transgraniczne przemieszczanie odpadów w warunkach epidemii (08 kwietnia 2020)W polskim krajobrazie dominuje chaos przestrzenny (07 kwietnia 2020)Warszawa: Uruchomiono kolejny odcinek II linii metra (06 kwietnia 2020)Powołano Zespół ds. Rozwoju Przemysłu OZE i Korzyści dla Polskiej Gospodarki (03 kwietnia 2020)Minister Klimatu: Światowy sektor OZE wysoce zależny od importu z Chin, które pierwsze doświadczyły epidemii (30 marca 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony