Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

Co można zrobić ze zużytych łopat wiatraków? Więcej, niż się na pozór wydaje

Optymalny sposób na zagospodarowanie łopat wiatraków, to wykorzystanie ich kawałków do zbudowania elementów małej architektury, takich jak ławki, pomosty, tarasy widokowe. Powstał nawet most. To jednak nie jedyne zastosowania.

   Powrót       21 października 2020       Odpady   
Projekt koncepcyjny kładki na rzece Szprotawa

Takie konstrukcje już powstają. Gdzie? W Polsce, w Szprotawie. Takie rozwiązanie opracowane przez polskich inżynierów jest o tyle cenne, że to właśnie łopaty ze śmigieł wiatraków, ze względu na kompozytową budowę, są najtrudniejszym do przetworzenia elementem turbiny wiatrowej. Z biegiem czasu przybywać będzie wiatraków wymagających utylizacji. O ile metale, z których głownie składają się wieża czy gondola, są proste do przetworzenia, to recykling kompozytów, zarówno starszego typu z włóknem szklanym (GFK), jak i węglowych (CFK) występujących coraz powszechniej w nowszych typach śmigieł, ciągle jest problematyczny.

Czytaj: Polska zapleczem dla recyklingu śmigieł turbin wiatrowych, jachtów i przyczep kampingowych?

Know how na miarę patentu

Na pozór prosty pomysł, czyli wykorzystanie zużytych materiałów i nadanie im drugiego życia, zamknął się w projekcie AIRchitecture. W efekcie powstają np. ławki, siedziska, pomosty widokowe. - Zanim powstanie produkt o określonym designie, zaczynamy od rozbiórki elektrowni wiatrowej u klienta. Chodzi o taki demontaż i cięcie materiału, aby nie uległ on uszkodzeniu. Następnie podlega on obróbce. Pierwsze projekty powstały w ramach ogłoszonego przez nas konkursu dla studentów Instytutu Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego. Opracowane elementy małej architektury są chronione wzorami przemysłowymi i użytkowymi – wyjaśnia w rozmowie z redakcją Marcin Sobczyk, manager ds. realizacji projektów w firmie Anmet realizującej AIRchitecture.

Mało tego, w Szprotawie na terenie firmy powstał nawet most, którego belka nośna jest śmigłem elektrowni wiatrowej. Etap obliczeń inżynieryjnych został już także zakończony. Równolegle wraz z Politechniką Rzeszowską prowadzone są jeszcze badania wytrzymałościowe dotyczące tego typu konstrukcji, które zakończą się w 2021 r. i dopiero wtedy będzie można takie konstrukcje (mosty i kładki dla pieszych) wprowadzić do seryjnej produkcji. To rozwiązanie zostało już opatentowane.

Drogownictwo także może zyskać

W hierarchii postępowania z odpadami przygotowanie do ponownego użycia jest jedną z najbardziej rekomendowanych metod (zaraz po zapobieganiu powstawania odpadów), dlatego warto zwrócić uwagę na inne możliwe zastosowanie wycofanych z użycia śmigieł. Otóż pocięte na kawałki znajdą swoje miejsce w drogownictwie – konkretnie jako gabiony (bloki geotechniczne), czyli elementy do wzmacniania stoków zboczy dróg czy osuwisk. – Ta metoda budowy wzmocnień zboczy została opracowana wspólnie z Politechniką Rzeszowską i również jest chroniona patentem. Pocięte elementy śmigła są układane jeden na drugim i wzmacniane kruszywem, nawet gruzem budowalnym – wyjaśnia Sobczyk.

Ale w cyrkularną filozofię wpisuje się również technologia odzysku włókien węglowych z łopat wiatraków. - Kompozyty węglowe są wycinane, następnie w ramach procesu odzysku termicznego są przywracane do formy miękkiej. Zaś produktem finalnym procesu są włókna surowe długie, włókna siekane lub włókniny. Możliwy jest nawet odzysk włókien o długości do 8 metrów – wyjaśnia Sobczyk.

Czytaj: Destrukt asfaltowy według prawa to odpad, a nie produkt uboczny. Logiki cyrkularnej w tym za grosz

Odzyskać, a co potem?

Z uwagi na fakt, że te włókna charakteryzują się takimi parametrami, jak niska waga, wysoka wytrzymałość, odporność na korozję i alkalia oraz dobrze przewodzą prąd i ciepło, to wachlarz możliwych zastosowań jest szeroki. Np. włókna surowe długie mogą być wykorzystywane jako elementy wzmacniające dla konstrukcji budynków, włókna siekane mogą być łączone z żywicami lub stanowić wsad do materiałów termoplastycznych i uszczelniających. Czy jest jednak zbyt na taki materiał z recyklingu? - Jeszcze nie taki, jaki mógłby być, mimo iż włókna z recyklingu są mniej więcej o połowę tańsze niż włókna nowe, a ich wytrzymałość – potwierdzona badaniami wykonanymi przez Politechnikę Warszawską jest na poziomie minimum 80 proc. – wskazuje Marcin Sobczyk.

Katarzyna Zamorowska: Dyrektor ds. komunikacji

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Pierwsza z linii 400 kV offshore z pozwoleniem na budowę. Choczewo-Żarnowiec (17 kwietnia 2024)Samorządowcy i naukowcy dyskutowali o autonomii energetycznej gmin. Wrocław (28 marca 2024)Europejscy producenci i dostawcy turbin wiatrowych wracają do rentowności. Ocena WindEurope (20 marca 2024)PFR inwestuje 500 mln zł w terminal instalacyjny kluczowy dla rozwoju offshore. Gdańsk (08 marca 2024)Mała retencja i wiatraki przydomowe z prostszymi procedurami. Projekt zmian prawnych (04 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony