Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

UE chce uczestniczyć w mechanizmie CORSIA od 2021 r.

   Powrót       30 czerwca 2020       Planowanie przestrzenne   

UE będzie uczestniczyć w mechanizmie kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA) od początku fazy dobrowolnej 1 stycznia 2021 r. Rada przyjęła dziś decyzję zatwierdzającą stanowisko UE o takiej treści. Do 30 czerwca 2020 r. państwa członkowskie muszą zgłosić to Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).

Czytaj: Francja chce stać się liderem w dekarbonizacji lotnictwa

Czwartkowa decyzja określa również stanowisko UE w sprawie metody, która ma być stosowana do obliczania wymogów kompensacyjnych wobec przewoźników w fazie pilotażowej CORSIA w latach 2021–2023. Według stanowiska UE wyliczenia powinny być oparte na emisjach w latach 2021, 2022 i 2023. Opcja ta najprawdopodobniej będzie skutkować wyższymi wymogami kompensacyjnymi i dlatego będzie lepsza dla środowiska niż opcja alternatywna, czyli wyliczenia oparte na emisjach z 2020 r. Także w tym przypadku członkowie ICAO muszą poinformować organizację o wybranej opcji do końca czerwca 2020 r.

- Dzisiejsza decyzja potwierdza niezmienne poparcie UE dla mechanizmu CORSIA jako ogólnoświatowego systemu mającego ograniczyć emisje lotnicze i pomóc zaradzić zmianie klimatu. Ambitnych założeń zielonego ładu Europa nie zrealizuje sama. Przyczyny zmiany klimatu to sprawa ponadgraniczna, dlatego UE będzie nadal swoim przykładem wskazywać kierunek działań w ICAO, tak by można było sprostać temu globalnemu wyzwaniu - Oleg Butković, chorwacki minister gospodarki morskiej, transportu i infrastruktury, przewodniczący Rady UE.

Rada przyjęła decyzję w procedurze pisemnej.

Czytaj: Polska zaproponowała, aby sektor lotniczy nie otrzymywał darmowych uprawień do emisji

CORSIA: kontekst

Mechanizm CORSIA został uzgodniony w 2016 r., by ograniczyć emisje gazów cieplarnianych w lotnictwie międzynarodowym. Jest elementem szerszych środków, na które składają się udoskonalenia techniczne w samolotach, usprawnienia operacyjne i zrównoważone paliwa lotnicze.

Wymogi CORSIA już obowiązują. Monitorowanie, raportowanie i weryfikacja emisji CO2 w lotnictwie międzynarodowym mają zastosowanie od 1 stycznia 2019 r. Zostały wprowadzone w UE prawem wtórnym.

Wymogi kompensacyjne zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. Faza pilotażowa mechanizmu (2021–2023) oraz faza pierwsza (2024–2026) są dobrowolne.

Podczas tych faz państwa ICAO, które chciałyby przystąpić do mechanizmu, mogą to zrobić na początku danego roku. O decyzji muszą poinformować ICAO do 30 czerwca roku poprzedzającego.

Źródło: Rada UE

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Zielona Koalicja dla Zdrowia – jakie cele i strategia działania? (26 marca 2024)Ponad 100 milionów euro na technologie wodorowe. 20 konkursów dla projektów B&R (29 lutego 2024)Koszt wojennych emisji GHG to prawie 10 mld dolarów. Klimatyczne konsekwencje inwazji (26 lutego 2024)W labiryncie plastiku. Biznes debatuje na Sustainable Industry Lab'24. (06 lutego 2024)Statki na niebie (23 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony