Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
CATCH-ME wspólne przejazdy do pracy CATCH-ME
c-trace: Redukcja kosztów odbioru odpadów dzięki nowoczesnym rozwiązaniom IT c-trace Sp. z o.o.

UE chce uczestniczyć w mechanizmie CORSIA od 2021 r.

a+a-    Powrót       30 czerwca 2020       Transport   

UE będzie uczestniczyć w mechanizmie kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA) od początku fazy dobrowolnej 1 stycznia 2021 r. Rada przyjęła dziś decyzję zatwierdzającą stanowisko UE o takiej treści. Do 30 czerwca 2020 r. państwa członkowskie muszą zgłosić to Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).

Czytaj: Francja chce stać się liderem w dekarbonizacji lotnictwa

Czwartkowa decyzja określa również stanowisko UE w sprawie metody, która ma być stosowana do obliczania wymogów kompensacyjnych wobec przewoźników w fazie pilotażowej CORSIA w latach 2021–2023. Według stanowiska UE wyliczenia powinny być oparte na emisjach w latach 2021, 2022 i 2023. Opcja ta najprawdopodobniej będzie skutkować wyższymi wymogami kompensacyjnymi i dlatego będzie lepsza dla środowiska niż opcja alternatywna, czyli wyliczenia oparte na emisjach z 2020 r. Także w tym przypadku członkowie ICAO muszą poinformować organizację o wybranej opcji do końca czerwca 2020 r.

- Dzisiejsza decyzja potwierdza niezmienne poparcie UE dla mechanizmu CORSIA jako ogólnoświatowego systemu mającego ograniczyć emisje lotnicze i pomóc zaradzić zmianie klimatu. Ambitnych założeń zielonego ładu Europa nie zrealizuje sama. Przyczyny zmiany klimatu to sprawa ponadgraniczna, dlatego UE będzie nadal swoim przykładem wskazywać kierunek działań w ICAO, tak by można było sprostać temu globalnemu wyzwaniu - Oleg Butković, chorwacki minister gospodarki morskiej, transportu i infrastruktury, przewodniczący Rady UE.

Rada przyjęła decyzję w procedurze pisemnej.

Czytaj: Polska zaproponowała, aby sektor lotniczy nie otrzymywał darmowych uprawień do emisji

CORSIA: kontekst

Mechanizm CORSIA został uzgodniony w 2016 r., by ograniczyć emisje gazów cieplarnianych w lotnictwie międzynarodowym. Jest elementem szerszych środków, na które składają się udoskonalenia techniczne w samolotach, usprawnienia operacyjne i zrównoważone paliwa lotnicze.

Wymogi CORSIA już obowiązują. Monitorowanie, raportowanie i weryfikacja emisji CO2 w lotnictwie międzynarodowym mają zastosowanie od 1 stycznia 2019 r. Zostały wprowadzone w UE prawem wtórnym.

Wymogi kompensacyjne zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. Faza pilotażowa mechanizmu (2021–2023) oraz faza pierwsza (2024–2026) są dobrowolne.

Podczas tych faz państwa ICAO, które chciałyby przystąpić do mechanizmu, mogą to zrobić na początku danego roku. O decyzji muszą poinformować ICAO do 30 czerwca roku poprzedzającego.

Źródło: Rada UE

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Francja chce stać się liderem w dekarbonizacji lotnictwa (10 czerwca 2020)KE proponuje specjalne rozwiązania dla lotnictwa, by złagodzić skutki epidemii koronawirusa dla środowiska (12 marca 2020)Polska zaproponowała, aby sektor lotniczy nie otrzymywał darmowych uprawień do emisji (06 marca 2020)Dlaczego na rynku brakuje biopaliw lotniczych i jak z BDO radzi sobie rynek zbiórki UCO? (06 marca 2020)Czas przejść na internetowy detox (18 lipca 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony