UE będzie uczestniczyć w mechanizmie kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA) od początku fazy dobrowolnej 1 stycznia 2021 r. Rada przyjęła dziś decyzję zatwierdzającą stanowisko UE o takiej treści. Do 30 czerwca 2020 r. państwa członkowskie muszą zgłosić to Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).
Czytaj: Francja chce stać się liderem w dekarbonizacji lotnictwa
Czwartkowa decyzja określa również stanowisko UE w sprawie metody, która ma być stosowana do obliczania wymogów kompensacyjnych wobec przewoźników w fazie pilotażowej CORSIA w latach 2021–2023. Według stanowiska UE wyliczenia powinny być oparte na emisjach w latach 2021, 2022 i 2023. Opcja ta najprawdopodobniej będzie skutkować wyższymi wymogami kompensacyjnymi i dlatego będzie lepsza dla środowiska niż opcja alternatywna, czyli wyliczenia oparte na emisjach z 2020 r. Także w tym przypadku członkowie ICAO muszą poinformować organizację o wybranej opcji do końca czerwca 2020 r.
- Dzisiejsza decyzja potwierdza niezmienne poparcie UE dla mechanizmu CORSIA jako ogólnoświatowego systemu mającego ograniczyć emisje lotnicze i pomóc zaradzić zmianie klimatu. Ambitnych założeń zielonego ładu Europa nie zrealizuje sama. Przyczyny zmiany klimatu to sprawa ponadgraniczna, dlatego UE będzie nadal swoim przykładem wskazywać kierunek działań w ICAO, tak by można było sprostać temu globalnemu wyzwaniu - Oleg Butković, chorwacki minister gospodarki morskiej, transportu i infrastruktury, przewodniczący Rady UE.
Rada przyjęła decyzję w procedurze pisemnej.
Czytaj: Polska zaproponowała, aby sektor lotniczy nie otrzymywał darmowych uprawień do emisji
CORSIA: kontekst
Mechanizm CORSIA został uzgodniony w 2016 r., by ograniczyć emisje gazów cieplarnianych w lotnictwie międzynarodowym. Jest elementem szerszych środków, na które składają się udoskonalenia techniczne w samolotach, usprawnienia operacyjne i zrównoważone paliwa lotnicze.
Wymogi CORSIA już obowiązują. Monitorowanie, raportowanie i weryfikacja emisji CO2 w lotnictwie międzynarodowym mają zastosowanie od 1 stycznia 2019 r. Zostały wprowadzone w UE prawem wtórnym.
Wymogi kompensacyjne zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. Faza pilotażowa mechanizmu (2021–2023) oraz faza pierwsza (2024–2026) są dobrowolne.
Podczas tych faz państwa ICAO, które chciałyby przystąpić do mechanizmu, mogą to zrobić na początku danego roku. O decyzji muszą poinformować ICAO do 30 czerwca roku poprzedzającego.
Źródło: Rada UE