
Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się efektywności kształcenia branżowego w Polsce. - Reforma szkolnictwa zawodowego, którą rozpoczęto w roku szkolnym 2017/2018, miała przygotować kadry specjalistów gotowych na wyzwania nowoczesnej gospodarki. Tymczasem jedna trzecia absolwentów szkół branżowych I stopnia nie pracowała ani nie kontynuowała nauki. Minister Edukacji, pomimo posiadania stosownych danych, nie dokonał ewaluacji kształcenia umożliwiającej podjęcie działań naprawczych – komentuje raport Marian Banaś, prezes NIK. Osią raportu była reforma z przełomu 2017/2018 roku, która wprowadziła technika 5-letnie w miejsce 4-letnich oraz szkoły branżowe I i II stopnia w miejsce szkół zawodowych.
Ani nauki, ani pracy
Z kontroli wynika, że ok. 30% absolwentów szkół branżowych I stopnia nie uzyskiwało kwalifikacji, a kontynuacja nauki w szkołach branżowych II stopnia była realizowana przez 4%-6% z nich. Natomiast znacząca część (od ponad 40% we wrześniu po zakończeniu szkoły do ok. 30% w maju roku następnego) nie kontynuowała nauki oraz nie pracowała. Równocześnie cała reforma ma łącznie pochłonąć 664 mln zł przez dekadę od wprowadzenia zmian.
Izba nie zostawia też suchej nitki na konkursie dotyczącym zakładania Branżowych Centrów Umiejętności. Te miały odpowiadać na realne potrzeby pracodawców, kształcąc przedstawicieli zawodów przyszłości, dwa z nich w branży OZE, jedno w obszarze gospodarki wodnej (więcej w artykule: Powstaną Branżowe Centra Umiejętności. Jakich?). Z mapy opracowanej przez NIK wynika, że obecnie (stan na 9 maja br.) uruchomiono tylko dwa BCU, oba w Lubelskiem (elektryka oraz ślusarstwo, mechanika i obróbka ze skrawaniem). Kolejnym znakiem zapytania jest trwałość BCU, które po zakończeniu finansowania z Krajowego Planu Odbudowy obciążą budżet państwa (finansowanie zabezpieczono częściowo). - Wątpliwości NIK budzi także zasadność finansowania budowy nowej infrastruktury dla BCU, wobec już istniejącej, wymagającej dofinansowania, infrastruktury szkół zawodowych – czytamy w raporcie.

Redaktor naczelna, sozolog