Wkład własny do projektu budowy stacji tankowania wodorem w Świerklańcu zabezpieczyło w środę zgromadzenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). W Świerklańcu siedzibę ma należące do GZM Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej.
Jak napisano w uzasadnieniu środowej nowelizacji budżetu Metropolii, zapewniono m.in. środki pod kątem projektu pn. „Stacja tankowania wodoru Świerklaniec”, w związku z planowanym aplikowaniem przez GZM o jego dofinansowanie przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
W uzasadnieniu nowelizacji wskazano też, że wniosek o dofinansowanie zostanie złożony do programu NFOŚiGW „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru – budowa lub przebudowa ogólnodostępnych stacji wodoru”. Zgodnie ze znowelizowaną tego samego dnia wieloletnią prognozą finansową GZM na projekt „Stacja tankowania wodoru Świerklaniec” do realizacji w latach 2022-2025 ogółem założono kwotę 16,1 mln zł: 1,2 mln zł w 2022 r., 9,7 mln zł w 2023 r. oraz 5,3 mln zł w 2024 r. W prognozie zastrzeżono, że realizacja projektu będzie możliwa pod warunkiem przyznania przez NFOŚiGW dofinansowania.
Czytaj też: Samorządy, biznes czy osoby fizyczne. Kto jest liderem w elektryfikacji transportu?
GZM przygotowuje obecnie zakup 20 dwunastometrowych pojazdów wodorowych, które miałyby obsługiwać pasażerów linii metropolitalnych. Pod kątem tego zakupu Metropolia dostała we wrześniu ub. roku 81 mln zł dotacji w I naborze programu priorytetowego Zielony Transport Publiczny, koordynowanego przez NFOŚiGW.
Z końcem stycznia powołano Śląsko-Małopolską Dolinę Wodorową w ramach Polskiej Strategii Wodorowej, której jednym z członków została Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Śląsko-Małopolska Dolina Wodorowa, działająca w formule stowarzyszenia, ma być ponadregionalnym miejscem wdrażania konkretnych przedsięwzięć w zakresie gospodarki wodorowej.(PAP)
