Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose

Morawiecki: za 2-3 lata w polskich miastach będzie powyżej tysiąca autobusów elektrycznych

a+a-    Powrót       16 czerwca 2017       Transport   

Minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki wziął udział w prezentacji raportu na temat działającego w Polsce przemysłu motoryzacyjnego, w siedzibie Warszawskich Zakładów Mechanicznych. W spotkaniu uczestniczyli także prezes ARP SA Marcin Chludziński oraz prezes PZL-WZM Joanna Szwajkowska.

Podczas spotkania Morawiecki odniósł się do programu rozwoju elektromobilności. - Zarysowaliśmy sobie z ministrem (energii Krzysztofem) Tchórzewskim perspektywę 10 lat, żeby promować elektromobilność i autobusy elektryczne. Mamy już podpisane umowy z kilkudziesięcioma samorządami na wymianę floty autobusowej. Za dwa-trzy lata będziemy już mieli kilkaset, jeśli nie powyżej tysiąca autobusów elektrycznych, jeżdżących po polskich miastach w ramach transportu publicznego - mówił wicepremier.

Fabryka baterii litowo-jonowych już w Polsce

Dodał, że jeśli chodzi o elektryczne auta osobowe "też jesteśmy na dobrej drodze, by w roku 2025 osiągnąć założone wielkości". - Dwa lata temu temat nie istniał, rok temu go zarysowaliśmy, za rok-dwa będziemy mieli coraz więcej komponentów do produkcji samochodów elektrycznych tutaj w Polsce - mówił Morawiecki o programie elektromobilności. Jak powiedział, "przyciągamy największych inwestorów elektromobilności z całego świata", m.in. "będziemy mieli jedną z największych fabryk produkujących baterie litowo-jonowe w Polsce". - Właściwie ona już jest w Biskupicach pod Wrocławiem. Ale będzie tam nowa inwestycja, dodatkowo zwiększająca moce produkcyjne w bardzo innowacyjnej branży, jaką jest coraz to bardziej nowoczesna bateria - podkreślił wicepremier. W Biskupicach inwestuje koreański koncern LG.

Trzy fazy rozwoju elektromobilności

Rozwój sektora elektromobilności jest jednym z ważniejszych projektów zapisanych w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Zakłada ona, że do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć 1 mln pojazdów elektrycznych, zaś rozwój elektromobilności miałby pociągnąć za sobą rozwój innowacyjnego przemysłu; konieczny też będzie rozwój sieci elektroenergetycznych. Program ma się składać z trzech faz. Pierwsza zakłada, że do 2018 r. zostanie przyjęta ustawa o elektromobilności oraz nastąpi skoncentrowanie finansowania publicznego. Projekt ustawy jest już po konsultacjach publicznych. Druga faza, zaplanowana na lata 2019-2020, zakłada budowę odpowiedniej infrastruktury i komercjalizację badań w tym obszarze. W trzeciej zaś, w latach 2020-2025, zakłada się stopniowe osiąganie dojrzałości przez rynek elektromobilności wraz ze stopniowym wycofywaniem elementów wsparcia. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Od listopada rusza miejska wypożyczalnia aut elektrycznych we Wrocławiu (29 września 2017)Polski trolejbus zasilany wodorem trafi do Rygi (27 września 2017)Bezpłatna komunikacja miejska w Dzień Bez Samochodu (22 września 2017)Transport zrównoważony to transport zbiorowy? (20 września 2017)E-autobusy na pomoc polskim sieciom (19 września 2017)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony