Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
18.08.2025 18 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Nie wiesz, jak ustalać opłaty za zmniejszenie retencji? Oto kilka porad

   Powrót       23 marca 2018       Woda   

Materiał pomocniczy, który pomoże zinterpretować aktualne przepisy Prawa Wodnego odnośnie obowiązku uiszczania opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej, można znaleźć na stronie KZGW. Przygotowany został przez Wody Polskie w celu wyjaśnienia licznych wątpliwości zgłaszanych ostatnio przez przedstawicieli gmin.

Problem w tym, że samo Prawo wodne nie zawiera definicji wielu pojęć, które występują w przepisie dotyczącym pobierania „podatku od deszczu”. Wody Polskie wskazują więc m.in., gdzie szukać tych definicji i jak je pojmować.

Materiał przybliża np. termin powierzchni biologicznie czynnej, konieczny do ustalenia wielkości wyłączenia powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej. Jak stanowi Prawo wodne, o zaistnieniu obowiązku ponoszenia opłat za zmniejszenie retencji przesądza brak wyposażenia danej nieruchomości w system kanalizacji – otwartej lub zamkniętej. W „poradniku” Wód Polskich czytamy, czym dokładnie są otwarte i zamknięte systemy kanalizacji. Podkreślono przy tym, że „opłaty za deszczówkę” dotyczą nawet powierzchni, na których występują urządzenia do retencjonowania wody.

Kolejny problem może się pojawić przy ustalaniu powierzchni nieruchomości na potrzeby obliczenia opłaty. Tu należy się kierować regułą „jedna księga – jedna nieruchomość”, niezależnie od tego, ile działek gruntowych obejmuje konkretna księga wieczysta, a także czy działki te graniczą ze sobą, czy też nie.

Czytamy również, że na obowiązek ustalenia opłaty ma wpływ nie tylko wykonanie na nieruchomości gruntowej obiektów budowlanych, lecz również każdego innego przedsięwzięcia, które doprowadziło do zmniejszenia retencji. W tekście wskazano też źródła, z jakich organy wykonawcze gminy powinny pozyskiwać dane, chcąc ustalić opłatę za utratę retencji. Przedstawiono ponadto sposób ustalania wysokości tej opłaty.

W materiale Wód Polskich wyszczególniono też elementy, które powinna zawierać informacja ustalająca wysokość opłaty za zmniejszenie retencji przekazywana podmiotom. Przypomina się, że informacja za I kwartał powinna do podmiotów trafiać począwszy od 1 kwietnia 2018 r.

Opłatę za zmniejszenie naturalnej retencji ponosi zarówno podmiot, który wykonywał roboty lub obiekty budowlane, które doprowadziły do zmniejszenia retencji, jak i ten, który sprawuje władztwo nad daną nieruchomością.

Opłaty nie ponosi się za jezdnie dróg publicznych oraz drogi kolejowe, z których wody opadowe lub roztopowe są odprowadzane przy pomocy urządzeń umożliwiających retencję lub infiltrację tych wód.

Całe opracowanie Wód Polskich można znaleźć tutaj.

Ewa Szekalska: Dziennikarz Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Dofinansowanie z UE na realizację 25 dużych projektów w gospodarce wodnej coraz bliżej (31 grudnia 2024)Ok. 86% torfowisk w Polsce poddano osuszaniu. Wiemy, jak z powrotem je nawodnić (19 grudnia 2024)Kopczyńska: Ogródki działkowe wzorem prawidłowego gospodarowania wodą (09 grudnia 2024)Samorządy mogą dostać dofinansowanie na adaptację do zmiany klimatu i gospodarowanie wodami opadowymi (06 listopada 2024)Za 75% emisji gazów cieplarnianych odpowiadają miasta. Najsilniej też potrzebują adaptacji (31 października 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony