Po wejściu w życie nowego Prawa wodnego pojawiło się wiele wątpliwości i pytań dotyczących m.in. opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej, stawek opłat zmiennych za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych czy przepisów przejściowych związanych z wprowadzaniem nowych taryf. Konfederacja Lewiatan ma nadzieję, że zostaną one rozwiane przez Ministerstwo Środowiska.
Wody Polskie kontrolują i nadzorują
Na mocy ustawy wprowadzony został nowy system zgód wodnoprawnych oraz nowy system pobierania opłat. Za właściwe stosowanie przepisów odpowiada teraz w znacznym zakresie nowo powołany podmiot Państwowe Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie”. Wody Polskie są właściwe do wydawania zgód wodnoprawnych oraz naliczania i pobierania opłat. Spółka ma szereg instrumentów kontrolnych i nadzorczych, również tych o charakterze represyjnym.
- Nowe Prawo wodne to akt prawny niezwykle skomplikowany, którego stosowanie już na początku obowiązywania nastręcza trudności i implikuje szereg pytań. Pojawiły się m.in. wątpliwości dotyczące opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej. W naszej ocenie, opłata ta może dotyczyć wyłącznie inwestycji nowych. Nie dotyczy ona obiektów istniejących i funkcjonujących przed dniem wejście w życie ustawy. Ale urzędnicy uważają inaczej – mówi Dominik Gajewski, radca prawny, ekspert Konfederacji Lewiatan.
Wyjaśnienia wymaga wiele pojęć niezdefiniowanych w ustawie, a których użycie determinuje możliwość pobierania opłat. Jako przykład można wskazać pojęcie urządzenia do retencjonowania wody.
Należy również jednoznacznie rozstrzygnąć, czy stawki opłat zmiennych za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych do wód zostały określone wyłącznie dla odprowadzania w granicach administracyjnych miast.
Jaka taryfa obowiązuje?
Bardzo istotne pytania pojawiają się w związku z powiązaną nowelizacją z 12 grudnia 2017 r. ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (u.z.z.w). Należy rozstrzygnąć wątpliwości w zakresie przepisów przejściowych dotyczących wprowadzania nowych taryf, co do których rada gminy podjęła uchwałę o zatwierdzeniu taryfy przed dniem wejścia w życie nowelizacji u.z.z.w (12 grudnia 2017 r.). Jednakże zatwierdzona taryfa miałaby wejść w życie już po wskazanej dacie (np. po 1 stycznia 2018 r.). Czy w tej sytuacji od chwili wejścia w życie nowelizacji u.z.z.w. przez 180 dni obowiązywać będzie:
- dotychczasowa taryfa przedsiębiorstwa (obowiązująca w roku 2017, zaś uchwała rady gminy nie wywoła żadnego skutku prawnego), czy też
- taryfa zatwierdzona przez radę gminy (w związku z faktem, iż ustawa nie przewiduje utraty mocy przez uchwałę rady gminy, a postępowanie taryfowe zakończyło się przed wejściem w życie przepisów nowelizacji u.z.z.w).
- Te pytania przekazaliśmy do Ministerstwa Środowiska. Tylko właściwe ukształtowanie praktyki organów administracji publicznej może przyczynić się do tego, że ustawa nie wywoła chaosu u podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, a korzystających z wód – dodaje Dominik Gajewski.
Źródło: Konfederacja Lewiatan