Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

KE proponuje nowe przepisy ws. opakowań i odpadów opakowaniowych

Zmiany rozporządzenia obejmują m.in. wprowadzenie wiążących dla państw UE celów w zakresie zmniejszenia ilości odpadów opakowaniowych – o 15% do 2040 r. (w porównaniu z 2018 r.). Wśród propozycji także cele dotyczące recyklingu i ponownego użycia.

   Powrót       01 grudnia 2022       Odpady   
Opakowania w sklepie

30 listopada 2022 r. Komisja Europejska zaproponowała zmianę rozporządzenia o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (z ang. Regulation on Packaging and Packaging Waste(1)).

Jak wyjaśnia KE, proponowane zmiany mają trzy główne cele.

- Po pierwsze, zapobieganie powstawaniu odpadów opakowaniowych, zmniejszenie ich ilości, ograniczenie zbędnych opakowań i promowanie rozwiązań w zakresie opakowań wielokrotnego użytku i wielokrotnego napełniania. Po drugie, pobudzenie recyklingu wysokiej jakości, doprowadzenie do tego, aby do 2030 r. wszystkie opakowania na rynku UE mogły być poddawane recyklingowi w sposób ekonomicznie opłacalny. I wreszcie, aby zmniejszyć zapotrzebowanie na pierwotne zasoby naturalne i stworzyć dobrze funkcjonujący rynek surowców wtórnych, zwiększając wykorzystanie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w opakowaniach poprzez obowiązkowe cele – wskazano.

Zmniejszenie ilości odpadów opakowaniowych o 15%

Nadrzędnym celem jest zmniejszenie ilości odpadów opakowaniowych. Propozycja KE wprowadzić ma wiążące cele w tym zakresie – zobowiązujące państwa członkowskie do zmniejszenia ilości wytwarzanych odpadów opakowaniowych w porównaniu z 2018 r. o 5% do 2030 r., o 10% do 2035 r. oraz o 15% do 2040 r. Doprowadziłoby to, jak wylicza KE, do ogólnego zmniejszenia ilości odpadów w UE o około 37% w porównaniu ze scenariuszem bez zmiany prawodawstwa.

Czytaj też: Gospodarka odpadami opakowaniowymi. Dane z BDO za 2020 r.

Nowe przepisy mają ponadto wspierać ponowne użycie lub ponowne napełnianie opakowań. Zgodnie z propozycją KE, firmy będą musiały oferować konsumentom określony procent swoich produktów w opakowaniach wielokrotnego użytku lub wielokrotnego napełniania. Nastąpi również pewna standaryzacja formatów opakowań i czytelne oznakowanie opakowań wielokrotnego użytku.

Wprowadzone zostaną również obowiązkowe wskaźniki zawartości materiałów pochodzących z recyklingu, które producenci będą musieli uwzględnić w nowych opakowaniach z tworzyw sztucznych.

Komentarz Anny Larsson z Reloop Platform

Rewizja Dyrektywy przynosi propozycje wielu pozytywnych i niezbędnych zmian. Po pierwsze: formuła dyrektywy zmienia się w rozporządzenie.
Kluczowy jest w mojej ocenie zapis w Art 6 traktujący o recyklowalności opakowań. Na dzień dzisiejszy ocenia się, że aż 35% opakowań nie nadaje się do recyklingu. (…)
Niezwykle istotny dla stworzenia rynku na surowce wtórne pochodzące z odpadów jest obowiązek minimalnej zawartości recyklatu. Oprócz znanego już z Dyrektywy SUP obowiązku dla butelek plastikowych, propozycja Rozporządzenia wprowadza następujące zapisy:
•10% recyklatu dla opakowań z tworzyw sztucznych do kontaktu z żywnością i kosmetycznych (poza PET; 50% w 2040 r.),
•30% recyklatu dla opakowań do kontaktu z żywnością i kosmetycznych wykonanych z PET (50% 2 2040 r.)
•35% zawartości recyklatu w pozostałych opakowaniach plastikowych (65% w 2040 r.)
Wiemy już, że obowiązek minimalnej zawartości recyklatu dla butelek po napojach z PET, mimo, iż wejdzie dopiero od 2025 r., w znaczący sposób pobudził rynek na ten surowiec i stworzył cenne miejsca pracy w przemyśle recyklingu. Poszerzenie tego obowiązku bardzo pozytywnie wpłynie na środowisko gwarantując recykling w obiegu zamkniętym, zwiększając bezpieczeństwo dostępu do surowców oraz zmniejszając ślad węglowy opakowań z tworzyw sztucznych.
Propozycja Rozporządzenia wprowadza obowiązek ustanowienia systemów kaucyjnych na opakowania po napojach z tworzyw sztucznych i puszek metalowych przed 2029 rokiem. Jest to potwierdzenie skuteczności systemów zbiórki opartych o mechanizm kaucji, ale osobiście nie rozumiem dlaczego nie poszerzono tego obowiązku o frakcję szklaną (…).
Przełomowe jest wprowadzenie tzw. kwot dla ponownego użytkowania, czyli drugiego poziomu hierarchii postępowania z odpadami.
Bardzo mnie cieszy wprowadzenie obowiązku minimalizacji wytwarzania opakowań. Po raz pierwszy sformułowano konkretny cel dla pierwszego poziomu hierarchii postępowania z odpadami! Do 20240 r. (w odniesieniu do roku bazowego 2018), kraje członkowskie będą musiały zmniejszyć ilość wprowadzanych na rynek opakowań o 15%. W tak długiej perspektywie czasowej 15% może wydawać się skromną redukcją, ale ja odczytuję to jako dobry początek jakościowej zmiany i ważny sygnał dla rynków krajów członkowskich.

Recykling opakowań

- Wiele zaproponowanych środków ma na celu zapewnienie, aby do 2030 r . opakowania w pełni nadawały się do recyklingu. Obejmuje to ustalanie kryteriów projektowych dla opakowań; tworzenie obowiązkowych systemów kaucji za butelki plastikowe i puszki aluminiowe; oraz wyjaśnienie, które bardzo ograniczone rodzaje opakowań muszą nadawać się do kompostowania, aby konsumenci mogli wyrzucać je do bioodpadów – podaje KE.

W tym celu KE proponuje m.in. ustanowienie klas zdolności do recyklingu, zakazując od 2030 r. stosowania opakowań o zdolności do recyklingu mniejszej niż 70%.

Dodatkowo wszystkie opakowania w UE mają zostać opatrzone odpowiednimi symbolami ułatwiającymi ich selektywną zbiórkę. - Każde opakowanie będzie opatrzone etykietą informującą, z czego opakowanie jest wykonane i do jakiego strumienia odpadów powinno trafić. Pojemniki na odpady będą opatrzone tymi samymi etykietami. Te same symbole będą używane w całej UE – czytamy.

Zakaz miniaturowych opakowań

KE planuje ponadto zająć się „opakowaniami wyraźnie niepotrzebnymi”. Jak wskazano w komunikacie KE, niektóre formy opakowań zostaną zakazane. Mowa tu na przykład o opakowaniach jednorazowego użytku do żywności i napojów do spożycia w restauracjach i kawiarniach, opakowaniach jednorazowego użytku do owoców i warzyw czy miniaturowych butelkach szamponów i innych miniaturowych opakowaniach w hotelach.

Propozycja KE miałaby przyczynić się do obniżenia emisji gazów cieplarnianych z opakowań nawet o 43 mln ton do 2030 r. i zmniejszenie zużycia wody o 1,1 mln m3.

Dodatkowo, koszty szkód środowiskowych dla gospodarki i społeczeństwa zostałyby zmniejszone o 6,4 mld euro w stosunku do poziomu bazowego 2030 roku.

Tworzywa sztuczne częścią „zrównoważonej przyszłości”?

KE opublikowała ponadto propozycję nowych ram prawnych, które wyjaśniają, w jaki sposób te tworzywa sztuczne mogą stanowić część zrównoważonej przyszłości. Dotyczą one biopochodnych, biodegradowalnych i kompostowalnych tworzyw sztucznych. Jak wyjaśniono będą one stanowić wytyczne dla przyszłych prac UE w tej dziedzinie, np. dla wymogów dotyczących ekoprojektu dla zrównoważonych produktów, programów finansowania i dyskusji międzynarodowych.

Czytaj: Plastik wypływa z Europy. Ale nie tylko Stary Kontynent sobie nie radzi

Lobbing spwodował osłabienie ambicji

O zmianach w przepisach dotyczących odpadów opakowaniowych mówiło się już od jakiegoś czasu, jak wskazuje EEB, szereg przecieków w przygotowaniu do propozycji spowodowało intensywny lobbing ze strony przemysłu, który doprowadził do osłabienia ambicji i celów środowiskowych.

- Dzisiejsze propozycje wsparcia zapobiegania powstawaniu odpadów opakowaniowych, ponownego użycia i recyklingu w obiegu zamkniętym są pilnie potrzebne, biorąc pod uwagę historyczny poziom odpadów, z jakimi boryka się Europa. Parlament i Rada muszą skoncentrować się na ulepszeniu wniosków, aby można było zwiększyć skalę rzeczywistego ponownego użycia i recyklingu, unikając fałszywych rozwiązań – skomentował Jean-Pierre Schweitzer, zastępca kierownika ds. gospodarki o obiegu zamkniętym W EEB.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska

Przypisy

1/ 
https://environment.ec.europa.eu/publications/proposal-packaging-and-packaging-waste_en

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Przesunięcie dla napojów mlecznych i uprawnienia kontrolne. O systemie kaucyjnym przed Dniem Ziemi (19 kwietnia 2024)W 2024 r. Polska ma zapłacić 2,3 mld zł podatku od plastiku. Szacunki MKiŚ (18 kwietnia 2024)Najpierw ROP, potem kaucja? Nie milkną głosy branży, resort trwa przy swoim (12 kwietnia 2024)Rzecznik MŚP pisze do Premiera w sprawie systemu kaucyjnego (04 kwietnia 2024)XXIV Targi Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami EKOTECH (03 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony