Po czterech latach prac Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO) ogłosiła nowy standard - ISO 20400 dotyczący zrównoważonych zamówień. Ma on pomagać przedsiębiorstwom w dokonywaniu lepszych wyborów zakupowych w całym łańcuchu dostaw, w tym umożliwiać ocenę dostawców pod kątem kwestii etycznych i zasad zrównoważonego rozwoju.
Ogólnie wytyczne i zasady zawarte w standardzie dotyczą wszystkich interesariuszy uczestniczących w wewnętrznych i zewnętrznych procesach zakupowych, m.in. wykonawców, dostawców, odbiorców oraz władz lokalnych.
Jacques Schramm, przewodniczący komisji, która opracowała standard, powiedział, że ten pomoże organizacjom uniknąć ryzyka finansowego, środowiskowego i reputacyjnego związanego ze złym zarządzaniem łańcuchem dostaw.
Jak twierdzi, skończyły się dla biznesu czasy, kiedy dostawcy po prostu dostarczali towary i do tego ograniczała się cała relacja handlowa. - Organizacje wiele zyskują dzięki temu, że poznają swoich dostawców, w tym również próbują zrozumieć ich wymagania (...) – wyjaśnia w komunikacie.
Ryzyko związane z niezrozumieniem relacji między kupującym a dostawcą w całym łańcuchu dostaw jest duże. W najlepszym razie może dojść do obniżenia jakości produktów lub przerw w dostawach, w najgorszym – przydarzyć taka katastrofa jak w Plaza Rana w Bangladeszu w 2013 r., w wyniku której zginęło 1127 osób, a około 2500 zostało rannych. Standard dotyczący zrównoważonych zamówień pomaga minimalizować takie ryzyko, zachęcając kupujących i dostawców do ścisłej współpracy.
ISO 20400 uzupełnia istniejący standard ISO 26000 dający wytyczne w zakresie odpowiedzialności społecznej.
Ewa SzekalskaDziennikarz