
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowuje regulacje precyzujące jakie ilości i rodzaje odpadów nie muszą być ewidencjonowane. Projektowane w resorcie rozporządzenie ma dostosować krajowe przepisy do wymogów legislacji unijnej, tak aby wśród zwolnionych kategorii nie występowały odpady niebezpieczne.
Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów(1) pojawił się na stronie Rządowego Centrum Legislacji 13 sierpnia br., a za jego przygotowanie odpowiada wiceministra Anita Sowińska. Podstawą prawną aktu jest ustawa o odpadach z 14 grudnia 2012 r. Na jaki problem ma odpowiedzieć rozporządzenie? Rzecz tkwi w braku zgodności polskiego prawa z ustawodawstwem unijnym. Dyrektywa 2008/98/WE z 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre inne dyrektywy narzuca – w art. 35 - konieczność prowadzenia ewidencji dla wszystkich rodzajów odpadów niebezpiecznych m.in. przez wytwórców odpadów, bez względu na ich ilość. Tymczasem obowiązujące na polskim gruncie rozporządzenie Ministra Klimatu z 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, wymienia wśród nich także kody właściwe dla odpadów niebezpiecznych. Zmiana i dostosowanie krajowych przepisów do europejskich będą więc polegać na zastąpieniu dotychczasowego rozporządzenia nowym, które wśród zwolnionych odpadów nie uwzględni niebezpiecznych.
Czytaj też: Ile zapłacimy za opakowania w systemie kaucyjnym? Rozporządzenie wskazuje stawki
41 rodzajów odpadów
Zaktualizowany wykaz odpadów zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji stanowi załącznik do rozporządzenia, o czym stanowi jego pierwszy paragraf (drugi z kolei mówi o utracie mocy rozporządzenia z 23 grudnia 2019 r.). Dokument wymienia 41 rodzajów odpadów innych niż niebezpieczne wraz z przypisanymi do nich ilościami – dopuszczalnym limitem ton na rok. To m.in. odpadowa masa roślinna (kod odpadów 02 01 03), odpady z gospodarki leśnej (kod 02 01 07), odpady metalowe (kod 02 01 10), gruz ceglany (kod 17 01 02), żelazo i stal (kod 17 04 05), drewno (kod 17 02 01), szkło (kod 17 02 02) czy tworzywa sztuczne (kod 17 02 03). W wykazie znajdziemy też wiele rodzajów opakowań; tych z papieru i tektury (kod 15 01 01), tworzyw sztucznych (kod 15 01 02), opakowań z metali (kod 15 01 04) i szkła (kod 15 01 07) czy opakowań wielomateriałowych (kod 15 01 05). Lista zawiera też kody właściwe dla przeterminowanych lub nieprzydatnych do spożycia produktów spożywczych (16 03 80), baterii alkalicznych (16 06 04) czy odpadów betonu oraz gruzu betonowego z rozbiórek i remontów (17 01 01).
WystarczajÄ…ce vacatio legis
§3 projektowanego rozporządzenia wskazuje 1 stycznia 2025 r. jako termin wejścia w życie regulacji. - Termin ten wynika z konieczności zapewnienia spójnego prowadzenia ewidencji odpadów w 2024 r. przez obowiązane do tego podmioty. Ewidencja ta jest bowiem prowadzona w stosunku do danego rodzaju odpadów w ujęciu rocznym, a następnie wykorzystywana do sporządzenia corocznych sprawozdań z zakresu gospodarki odpadami. Zasadnym jest zatem, aby aktualizacja wykazu rodzajów i ilości odpadów wyłączonych spod obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów nastąpiła od pierwszego dnia kolejnego okresu ewidencjonowania, tj. od 1 stycznia 2025 r. – czytamy w uzasadnieniu. Przewidziany okres vacatio legis ma pozwolić na dostosowanie się do przepisów. Według Oceny Skutków Regulacji (OSR), rozporządzenie oddziałuje na posiadaczy odpadów wytwarzających je w ilościach określonych w załączniku do rozporządzenia – potencjalnie to ok. 1,5 mln małych i średnich przedsiębiorców. OSR zaznacza przy tym, że odpady są obecnie wykazywane w sprawozdaniach nie przez ich wytwórców, ale przez podmioty zbierające lub przetwarzające.
W ramach konsultacji publicznych projekt trafi do takich podmiotów jak Izba Branży Komunalnej, Krajowa Izba Gospodarcza, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu, Polska Izba Gospodarki Odpadami, Związek Pracodawców Przemysłu Opakowań i Produktów w Opakowaniach EKO-PAK, Związek Rzemiosła Polskiego, Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych i Recyklingu, Stowarzyszenie Eko Tarcza Podlasie czy Polskie Stowarzyszenie Zero Waste. Planowane rozporządzenie zaopiniują także wojewodowie, marszałkowie województw, Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy, Główny Inspektor Ochrony Środowiska oraz Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska. Opinię wyda też Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Dziennikarz
Przypisy
1/ Więcej:https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12388302/katalog/13075130#13075130