Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Oferta Politechniki Śląskiej w programie Bezemisyjny Transport Publiczny

   Powrót       21 czerwca 2018       Planowanie przestrzenne   

Politechnika Śląska chce złożyć ofertę ws. bezemisyjnego autobusu w programie NCBR Bezemisyjny Transport Publiczny. Zamierza wykorzystać swoje doświadczenia związane m.in. z napędami, źródłami zasilania, oprogramowaniem, rozwiązaniami autonomicznymi i materiałami. W realizacji swojego projektu śląska uczelnia zamierza współpracować z firmami zewnętrznymi - m.in. producentami pojazdów.

Celem programu jest opracowanie innowacyjnego autobusu bezemisyjnego i zakup opracowanego prototypu/prototypów przez samorządy. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju porozumiało się w tej sprawie z 26 polskimi miastami oraz Górnośląsko–Zagłębiowską Metropolią, zrzeszającą 41 miast i gmin. W efekcie wielkość możliwego zamówienia określono na ponad 1000 innowacyjnych pojazdów

Liczba projektów w programie będzie maleć

NCBR zastosowało tu model partnerstwa innowacyjnego zakładający, że w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu publicznym, zawierane będą umowy z wykonawcami, którzy następnie równolegle będą realizowali kolejne etapy projektów badawczych. Wraz z ich oceną po każdym etapie NCBR ma ograniczać liczbę prowadzonych projektów.

Politechnika Śląska była wśród kilku podmiotów, które samodzielnie złożyły do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju wniosek o dopuszczenie do udziału w programie. Jak powiedziała PAP w środę dziekan wydziału mechanicznego technologicznego prof. Anna Timofiejczuk, uczelnia określiła we wniosku swój potencjał pod kątem programu i teraz czeka na dopuszczenie do niego.

- Mamy bardzo duże doświadczenie, jeżeli chodzi o prace badawczo-rozwojowe. Zrobiliśmy wiele rzeczy, które teraz można połączyć i włączyć w ten autobus, np. związanych z napędami, materiałami, designem, z autonomią - powiedziała prof. Timofiejczuk, wskazując na prezentowanego akurat w Centrum Nowych Technologii Politechniki Śląskiej, w pewnym stopniu autonomicznego robota dla górnictwa.

W dorobku Wydziału są pojazdy elektryczne, wodorowe i pneumatyczne

Wśród innych łączących się z tym programem NCBR dziedzin, w których specjalizuje się uczelnia, dziekan wydziału mechanicznego technologicznego wymieniła oprogramowanie sterujące czy systemy zasilania. - Mamy pojazdy elektryczne, wodorowe, w tej chwili budujemy też pneumatyczne - zasygnalizowała.

Prof. Timofiejczuk zaznaczyła, że pod kątem programu Bezemisyjny Transport Publiczny Politechnika porozumiała się z firmami z regionu, a także współpracuje z innymi polskimi firmami – wytwórcami pojazdów. Po dopuszczeniu do programu i podpisaniu umowy pierwszym etapem ma być przedłożenie przez oferentów szczegółowych ofert.

Według wcześniejszych informacji na część badawczo-rozwojową programu przeznaczonych ma zostać 100-200 mln zł (zapewniane przez NCBR), natomiast do współfinansowania etapu wdrożeniowego, w wysokości ponad 2 mld zł, zaangażowane zostaną środki Funduszu Niskoemisyjnego Transportu oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Lądek-Zdrój, Lidzbark Warmiński i Przykona najbardziej innowacyjnymi energetycznie gminami w Polsce (05 grudnia 2023)Analiza programów wyborczych pod kątem ochrony środowiska. Cz. 5 – zrównoważony rozwój (10 października 2023)Rybnik: Odebrano pierwsze miejskie autobusy wodorowe (31 sierpnia 2023)Augustów: 10,6 mln zł na bezemisyjne autobusy (23 marca 2023)Warszawa: Strefa Tempo 30 – raport z konsultacji społecznych (06 marca 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony