Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
15.08.2025 15 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania w kolejnych pięciu miastach wyznaczeni

   Powrót       10 maja 2021       Planowanie przestrzenne   

Elbląg, Gliwice, Białystok, Toruń i Częstochowa to kolejne miasta, w których dostępne będą usługi operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania, wyznaczonych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki(1). W marcu 2021 r. informowaliśmy o pierwszych ośmiu.

Do firm Enea, Energa Obrót i PGE Obrót dołączył Tauron Sprzedaż jako wyznaczony przez Prezesa URE do pełnienia funkcji operatora ogólnodostępnej stacji ładowania oraz dostawcy usług ładowania(2).

Do rozpatrzenia jeszcze wnioski od 15 gmin

Obecnie regulator rozpatruje wnioski kolejnych 15 gmin o wyznaczenie przedsiębiorstwa energetycznego do pełnienia funkcji operatora ogólnodostępnych stacji ładowania oraz dostawcy tych usług. Wnioski te złożyły miasta: Sosnowiec, Rzeszów, Kielce, Bytom, Gdańsk, Opole, Zabrze, Radom, Włocławek, Dąbrowa Górnicza, Tychy, Szczecin, Bielsko-Biała, Rybnik, Ruda Śląska.

Operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania są odpowiedzialni za:

  • zarządzanie, bezpieczeństwo funkcjonowania, eksploatację, konserwację i remonty ogólnodostępnych stacji ładowania,
  • spełnianie przez stacje ładowania wymagań technicznych,
  • wyposażenie stacji w oprogramowanie pozwalające na podłączenie i ładowanie pojazdu elektrycznego,
  • przekazywanie danych do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych o dostępności punktu ładowania i cenie za usługę ładowania,
  • wyposażenie stacji w system pomiarowy umożliwiający pomiar zużycia energii elektrycznej i przekazywanie danych pomiarowych z tego systemu do systemu zarządzania stacji,
  • zawarcie umowy dystrybucyjnej z OSD na potrzeby funkcjonowania stacji ładowania oraz świadczenie usług ładowania.

Transport odpowiada za jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych w krajach Unii Europejskiej(3). Zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu kraje UE dążą do zmniejszenia tych emisji o 90 proc. do 2050 r. Szacuje się, że do 2025 r. potrzebny będzie około 1 mln publicznych stacji ładowania i tankowania do obsługi 13 mln bezemisyjnych i niskoemisyjnych pojazdów na europejskich drogach(4).

Wyznaczenie operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania i dostawców usług ładowania oznacza, że Polska sukcesywnie rozbudowuje infrastrukturę ładowania samochodów elektrycznych i tankowania CNG/LNG, co wpłynie na rozwój elektromobilności i ograniczenie emisji gazów cieplarnianych z transportu, o które zabiega Europa.

Źródło: URE

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Zgodnie z art. 65 ust. 2 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 110, z późn. zm.).
https://www.teraz-srodowisko.pl/prawo/obwieszczenie-z-dnia-02-12-2020-dz.-u.-2021-poz.-110-4725.html
2/ Aktualny wykaz operatorów znajduje się na stronie internetowej URE.
https://www.ure.gov.pl/pl/energia-elektryczna/operatorzy-ogolnodostep/9283,Wykaz-przedsiebiorstw-energetycznych-wyznaczonych-do-pelnienia-funkcji-operatora.html
3/ Zrównoważona mobilność w ramach Europejskiego Zielonego Ładu.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/fs_19_6726
4/ Tamże.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Cel 55% redukcji emisji wymaga przyspieszenia. Ocena realizacji Europejskiego Zielonego Ładu (07 lutego 2025)Do 40 tys. zł na nowy samochód elektryczny. Nabór w nowym programie NFOŚiGW startuje 3 lutego br. (29 stycznia 2025)PEVO Index: Znaczny wzrost liczby punktów ładowania w 2024 r. (28 stycznia 2025)190 GW w SMR-ach do 2050 r. przy maksymalnym scenariuszu? IEA o energetyce jądrowej (24 stycznia 2025)Poluzowanie dla mniejszych miast, zaostrzenie dla większych. Nowa mobilność w samorządach (17 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony