Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.07.2025 26 lipca 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Opinia IEO o projekcie nowelizacji ustawy o OZE. Wojna w Ukrainie zmusza do jego rewizji

   Powrót       17 marca 2022       Energia   

Ustawa o odnawianych źródłach energii (uOZE) z 2015 roku była zmieniania 32 razy, w tym 20 razy w latach 2019-2021. Pomimo to, nie zostały dotychczas zaimplementowane kluczowe wymagania sformułowane w Dyrektywach: rynkowej oraz RED II.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawiło szeroki, kompleksowy projekt ustawy (z 25.02.2022) o zmianie ustawy o OZE, rzetelnie przygotowany, obejmujący obszerne uzasadnienie, OSR i tzw. tabele zgodności. Jednakże z uwagi na szczególną okoliczność, jaką jest frontalna agresja Rosji na Ukrainę, odniesienie do propozycji przygotowanej przed wszczęciem przez Rosję wojny wymaga uwzględnienia sytuacji, w jakiej obecnie znalazła się gospodarka, energetyka i OZE. Nie tylko w kontekście polityki klimatycznej (Fit for 55), ale też szeroko rozumianego bezpieczeństwa (w tym energetycznego) Polski i Europy, do czego odnosi się m.in. plan REPowerEU.

W tym kontekście szczególnego wzmocnienia wymagają mechanizmy rozbudowy aktywów OZE bezemisyjnych, opartych na nielimitowanym, rozproszonym dostępie do zasobów energii pierwotnej z wiatru i słońca, oraz mechanizmy wykorzystania tak pozyskanej energii nie tylko w sektorze elektroenergetycznym, ale także w ciepłownictwie i ogrzewnictwie, a docelowo także w transporcie, uodporniając polski system energetyczny na skutki szantażu paliwowego w wymiarze fizycznym i ekonomicznym.

W tym kontekście niezrozumiała jest kontynuacja zawężania wyłącznie do energii elektrycznej definicji magazynu energii, w sposób niezgodny z dyrektywą 2019/944, uwzgledniającą możliwość wykorzystania zmagazynowanej energii elektrycznej w postaci innego nośnika energii. Brak właściwego wdrożenia definicji magazynu energii blokuje potencjał polskiego ciepłownictwa w zakresie wykorzystania nadwyżek niezbilansowanej energii z OZE i zdecydowanie utrudnia transformację nie tylko ciepłownictwa, lecz całej energetyki. Podkreślenia wymaga, że wdrożenie możliwości lokalnego zagospodarowywania chwilowych nadwyżek energii elektrycznej z bezemisyjnych OZE stanowić może kluczowy mechanizm zdynamizowania rozwoju nowych inwestycji w te źródła i zwiększania udziału OZE w miksie, bez narażania bieżącej równowagi bilansu mocy w KSE i trudnych do poniesieni nakładów na rozbudowę sieci elektroenergetycznych.

Pełna treść opinii Instytutu Energetyki Odnawialnej o projekcie ustawy (z dnia 25-02-2022) o zmianie ustawy o OZE do pobrania tutaj.

Źródło: IEO

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

OX2 i WiseEuropa łączą deweloperów OZE i NGO wokół wniosków z projektu Wind4Bio (28 lutego 2025)Ciepło z kopalni może ogrzać miasto (21 lutego 2025)Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie UE na Komisji Parlamentu Europejskiego (21 lutego 2025)Prezentacja priorytetów polskiej prezydencji w obszarze środowiska naturalnego i klimatu przed komisją PE (24 stycznia 2025)Prezes URE ogłasza ostateczne wyniki aukcji głównej rynku mocy na dostawy w 2029 roku (07 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony