
Kierowcy pojazdów poruszający się po sieci dróg płatnych, zostaną zobligowani do uiszczania opłaty elektronicznej, na którą mają składać się trzy komponenty:
- Opłata infrastrukturalna, różnicowana ze względu na klasę EURO pojazdu; nie jest opłatą nową, ale już pobieraną.
- Opłata z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładana na podstawie emisji CO2 pojazdu; opłata nowa, różnicowana ze względu na klasę samochodu pod kątem emisji dwutlenku węgla.
- Opłata z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładana ze względu na zanieczyszczenia powietrza; nowa opłata, różnicowana przez wzgląd na klasę emisji EURO.
Powyższe propozycje opisano w projekcie ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw, przygotowanym przez Ministerstwo Infrastruktury (MI)(1). Zmiana czynników warunkujących wysokość opłat drogowych ma zachęcić użytkowników pojazdów ciężkich do wymiany floty samochodowej na taką, która będzie spełniać najbardziej rygorystyczne ze środowiskowych norm.
Czytaj też: Czas rozwiązać przypadki trudne. Polityki antysmogowe i nowe unijne normy jakości powietrza
Z czego wynikają poszczególne elementy kształtujące proponowane rodzaje opłat? Klasa EURO to „atrybut niezmienny”, zależny od kategorii pojazdu, widniejącej w dowodzie rejestracyjnym.
- Pojazdy należące do klasy 2. i 3. Będą podlegały reklasyfikacji co sześć lat po dniu ich pierwszej rejestracji, o ile definicje klas emisji CO2 mające wówczas zastosowanie nie będą uprawniały do dalszego korzystania z ulgowych stawek opłaty pojazdu z daną indywidualną emisją CO2 – czytamy w zakładce „Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie” widniejącej na stronie Wykazu Prac Legislacyjnych i Programowych Rady Ministrów. Dodano, że konkretny pojazd będzie przypisany do jednej z pięciu klas określających poziomy emisji CO2 – wpis ten będzie warunkował wysokość stawki. Dodatkowo, jak przekazało MI, „do rejestru uiszczających opłatę elektroniczną SPOE KAS(2) przekazywana będzie informacja o indywidualnej emisji CO2 pojazdu oraz pozostałych wcześniej wymienionych atrybutach, które będą weryfikowane przez Szefa KAS, na podstawie dołączonych dokumentów (np. świadectwo zgodności) i z danymi zawartymi w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców”.
Czytaj też: Silniki spalinowe i Diesla faworyzowane we flotach firmowych? T&E: 42 mld euro dopłat rocznie
Dlaczego powstał ten projekt?
Celem projektu jest „wdrożenie do polskiego systemu prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. w sprawie zmiany dyrektyw 1999/62/WE, 1999/37/WE i UE 2019/520 w odniesieniu do pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy, której podstawowym celem jest przyczynienie się do osiągnięcia celów Unii w zakresie klimatu i energii, w tym w szczególności zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza poprzez redukcję emisji CO2”. Dyrektywa wskazuje na konieczność wprowadzenia istotnych zmian w ramowych zasadach nakładania opłat na pojazdy w UE. W 2024 roku mija termin wprowadzenia w krajach członkowskich opłat za emisje CO2, a w roku 2026 – za zanieczyszczenia powietrza.

Koordynatorka redakcji
Przypisy
1/ Więcej:https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-drogach-publicznych-oraz-niektorych-innych-ustaw132/ SPOE Kas - System Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej