Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.09.2025 25 września 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Opolskie: Kierunki rozwoju województwa do 2030 roku

   Powrót       17 kwietnia 2018       Zrównoważony rozwój   

Wykorzystanie środków unijnych do wspierania innowacji w gospodarce, polepszenie komunikacji i lepsza współpraca między samorządami - to założenia rozwoju województwa opolskiego do 2030 roku, które przedstawiono na poniedziałkowej konferencji w stolicy regionu. Zdaniem marszałka województwa Andrzeja Buły województwo powinno utrzymać pozycję krajowego lidera w wykorzystaniu funduszy unijnych.

- Unia Europejska wymusiła na nas politykę innowacyjności, bioróżnorodności, strategię niskiej emisji, termomodernizacji. Będziemy się starać o kolejne środki dotyczące strategii niskoemisyjnej, dofinansowania do wymiany kotłów w domach, głębokiej termomodernizacji, uporządkowania gospodarki odpadami oraz innowacyjności – uważa marszałek.

Gminy oszczędzają dzięki wspólnej komunikacji publicznej

Zdaniem Buły szczególnie ważne staje się zrozumienie ze strony gmin do tworzenia porozumień na szczeblu subregionalnym, by lepiej wykorzystać możliwości wynikające z efektu skali. - Gminy wiedzą już, że warto działać w ramach subregionów. Spółka wodociągowa jednego miasta obsługuje także gminy ościenne. Podobnie ma się sprawa z komunikacją publiczną. W powiecie kluczborskim dzieci dowozi firma, która obsługuje także inne miejscowości, bo tak jest taniej i lepiej można wykorzystać sprzęt przy zagwarantowaniu odpowiedniej jakości usług - uważa marszałek.

Ekonomista, prof. Krystian Heffner, zwrócił uwagę, że polityka unijna wymusza na regionach planowanie regionalne i tworzenie strategii rozwoju. Zdaniem naukowca, województwo opolskie uważane jest przez ośrodki decyzyjne w stolicy za stosunkowo zasobne, a tym samym niewymagające wsparcia nawet w sytuacjach, gdy realizowane w regionie projekty mają znaczenie ponadregionalne czy ogólnopolskie. Do takich projektów naukowiec zaliczył trasę szybkiego ruchu łączącego Opole ze stolicą państwa.

- Po ostatnich inwestycjach na PKP przejazd z Opola do Warszawy jest szybszy, jednak na odcinku do Częstochowy to szlak jednotorowy, z ograniczeniami. Opole jest chyba jedynym miastem wojewódzkim w kraju, które nie ma szybkiego połączenia drogowego ze stolicą - wylicza prof. Heffner. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci (13 lutego 2025)Tańsza energia i neutralność technologiczna. Jak Unia chce wzmocnić przemysł Kompasem konkurencyjności (31 stycznia 2025)Jeść mniej mięsa. Argumenty środowiskowe i zdrowotne (22 stycznia 2025)Poluzowanie dla mniejszych miast, zaostrzenie dla większych. Nowa mobilność w samorządach (17 stycznia 2025)Uzupełnienie Taksonomii w konsultacjach. Potrwają do 5 lutego (14 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony