Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
11.08.2025 11 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Nowe etykiety opon samochodowych z informacją o zużyciu paliwa i emisji hałasu

   Powrót       15 listopada 2019       Planowanie przestrzenne   

Przedstawiciele PE i państw UE porozumieli się w sprawie nowego systemu etykietowania opon samochodowych - poinformował w czwartek PE. Cel to zwiększenie świadomości konsumentów, oszczędności paliwa, poprawa bezpieczeństwa i zmniejszanie hałasu.

Zgodnie z nowymi przepisami etykiety będą musiały wskazywać zużycie paliwa, przyczepność na mokrej nawierzchni i zewnętrzny hałas toczenia. Informacje na temat wydajności na śniegu i lodzie mogą być również zawarte na etykiecie ze znakami graficznymi. W przyszłości mogą być dodane też informacje dotyczące szacowanego przebiegu opony i ścierania. Stać się ma to, gdy dostępna będzie odpowiednia metoda testowa.

Etykiety z kodem QR

Nowe prawo przewiduje, że etykiety muszą być wyraźnie widoczne dla konsumentów, pokazywane we wszystkich sytuacjach, w których sprzedawane są opony, w tym przez internet. Mają też zawierać kod QR dla łatwego skanowania.

Celem nowej regulacji, która musi jeszcze zostać formalnie przyjęta, jest zwiększenie świadomości konsumentów i poprawa współczynników dotyczących środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa. Ścieranie opon podczas użytkowania jest źródłem szkodliwych mikrotworzyw sztucznych.

Także pojazdy ciężarowe

Nowy system etykietowania ma mieć również zastosowanie do pojazdów ciężarowych (tak zwane opony C3), które teraz nie są objęte unijnymi wymogami w tej sprawie. Przewóz towarów odpowiada za duży procent emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu.

- Ponieważ opony C3 zużywają więcej paliwa i pokonują więcej kilometrów rocznie niż C1 (samochody osobowe) i C2 (lekkie samochody dostawcze), mają większy potencjał pod względem zmniejszenia zużycia paliwa i emisji - podkreślił w komunikacie PE.

Nieformalne porozumienie zawarte między negocjatorami z PE i fińskiej prezydencji musi jeszcze zostać zatwierdzone przez komisję przemysłu PE i unijnych ambasadorów. Jeżeli przepisy zostaną przyjęte, nowe reguły będą miały zastosowanie od 1 maja 2021 r.

Według PE nowy system etykietowania mógłby doprowadzić do ograniczenia emisji CO2 o 10 milionów ton rocznie.

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Polska spełnia wymogi dotyczące mocy, ale z rozbudową ładowarek przy sieci TEN-T jest znacznie gorzej (11 lutego 2025)Do 40 tys. zł na nowy samochód elektryczny. Nabór w nowym programie NFOŚiGW startuje 3 lutego br. (29 stycznia 2025)Zapraszamy do Mszczonowa – nowa jakość przetwarzania odpadów spożywczych (24 grudnia 2024)Cła na samochody elektryczne z Chin będą wynosić od 7,8 do 35,3%. Jest unijne rozporządzenie (31 października 2024)Nowe opłaty emisyjne dla kierowców? MI z projektem zmian w sprawie dróg płatnych (29 października 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony