W poniedziałek na stronach RCL opublikowano projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Finansów ws. towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi.
Zgodnie z projektem, chodzi o rozszerzenie systemu SENT o 11 rodzajów odpadów, jeżeli masa brutto przesyłki towarów jest równa lub przekracza 1000 kg lub jej objętość jest równa lub przekracza 1000 litrów. Inicjatywa w tej sprawie została zgłoszona przez Ministra Klimatu i Środowiska oraz Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
System SENT to teleinformatyczny system monitorowania przewozu towarów wrażliwych, utworzony przez Krajową Administrację Skarbową. Dotyczy on np. alkoholu, suszu tytoniowego czy paliwa, a od lutego 2022 r. – przywozu do Polski odpadów. System monitoruje przewóz i obrót towarów, rozpoczynający się i kończący na terytorium Polski oraz poza terytorium kraju.
Po zmianie przepisów należy zgłaszać przewóz substancji, takich jak: odpady farb i lakierów zawierających rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne, szlamy pochodzące z farb lub lakierów, szlamy wodne zawierające farby lub lakiery, odpady z usuwania farb lub lakierów, zawiesiny wodne zawierające farby lub lakiery, zmywacz farb lub lakierów, odpady farb drukarskich zawierające substancje niebezpieczne czy odpadowe kleje.
Z oceny skutków regulacji (OSR) i uzasadnienia projektu wynika, że nowe rozwiązania mają ograniczyć szarą strefę w gospodarce odpadowej. - Problem porzucania odpadów (np. pochodzenia chemicznego), zwłaszcza farb, lakierów, rozpuszczalników czy klei związany jest bezpośrednio z występowaniem w gospodarowaniu odpadami różnego rodzaju pośredników (podmiotów zbierających oraz pośredników w obrocie odpadami). Podmioty te nastawione są jedynie na osiągniecie szybkich zysków – oferują wytwórcom odpadów zaniżone ceny za odbiór odpadów, bez faktycznego zagospodarowania odpadów (odpady są porzucane, zakopywane lub spalane) - wskazano.
Dodano, że wprowadzenie nadzoru nad przewozem odpadów niebezpiecznych w ruchu krajowym jest istotne ze względu na fakt, że koszt zagospodarowania takich odpadów jest wysoki. Ich porzucenie oddziałuje bardzo negatywnie na środowisko, co stanowi realne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi oraz dla środowiska. - Dodatkowo, porzucenie odpadów generuje koszty związane z uprzątnięciem tych odpadów i ich zagospodarowaniem w sposób bezpieczny dla środowiska. Koszty te najczęściej ponoszą samorządy lub państwo - podkreślono w OSR projektu.
Nowe przepisy miałyby wejść w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.
Źródło: