Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
02.03.2024 02 marca 2024

Opublikowano projekt nowelizacji systemu SENT

   Powrót       26 września 2023       Odpady   

W poniedziałek na stronach RCL opublikowano projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Finansów ws. towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi.

Zgodnie z projektem, chodzi o rozszerzenie systemu SENT o 11 rodzajów odpadów, jeżeli masa brutto przesyłki towarów jest równa lub przekracza 1000 kg lub jej objętość jest równa lub przekracza 1000 litrów. Inicjatywa w tej sprawie została zgłoszona przez Ministra Klimatu i Środowiska oraz Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.

System SENT to teleinformatyczny system monitorowania przewozu towarów wrażliwych, utworzony przez Krajową Administrację Skarbową. Dotyczy on np. alkoholu, suszu tytoniowego czy paliwa, a od lutego 2022 r. – przywozu do Polski odpadów. System monitoruje przewóz i obrót towarów, rozpoczynający się i kończący na terytorium Polski oraz poza terytorium kraju.

Po zmianie przepisów należy zgłaszać przewóz substancji, takich jak: odpady farb i lakierów zawierających rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne, szlamy pochodzące z farb lub lakierów, szlamy wodne zawierające farby lub lakiery, odpady z usuwania farb lub lakierów, zawiesiny wodne zawierające farby lub lakiery, zmywacz farb lub lakierów, odpady farb drukarskich zawierające substancje niebezpieczne czy odpadowe kleje.

Z oceny skutków regulacji (OSR) i uzasadnienia projektu wynika, że nowe rozwiązania mają ograniczyć szarą strefę w gospodarce odpadowej. - Problem porzucania odpadów (np. pochodzenia chemicznego), zwłaszcza farb, lakierów, rozpuszczalników czy klei związany jest bezpośrednio z występowaniem w gospodarowaniu odpadami różnego rodzaju pośredników (podmiotów zbierających oraz pośredników w obrocie odpadami). Podmioty te nastawione są jedynie na osiągniecie szybkich zysków – oferują wytwórcom odpadów zaniżone ceny za odbiór odpadów, bez faktycznego zagospodarowania odpadów (odpady są porzucane, zakopywane lub spalane) - wskazano.

Dodano, że wprowadzenie nadzoru nad przewozem odpadów niebezpiecznych w ruchu krajowym jest istotne ze względu na fakt, że koszt zagospodarowania takich odpadów jest wysoki. Ich porzucenie oddziałuje bardzo negatywnie na środowisko, co stanowi realne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi oraz dla środowiska. - Dodatkowo, porzucenie odpadów generuje koszty związane z uprzątnięciem tych odpadów i ich zagospodarowaniem w sposób bezpieczny dla środowiska. Koszty te najczęściej ponoszą samorządy lub państwo - podkreślono w OSR projektu.

Nowe przepisy miałyby wejść w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.

Źródło: 

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Potencjał, który trzeba wyzwolić. Przyszłość recyklingu aluminium według Fundacji RECAL (01 marca 2024)W Polsce mniej niż połowa odpadów jest segregowana prawidłowo. Raport ISP (29 lutego 2024)W Rybniku powstanie biogazownia (29 lutego 2024)PE poparł surowsze unijne procedury dotyczące transportu odpadów (28 lutego 2024)Zakaz czy ekomodulacja? Dwugłos w sprawie jednorazowych opakowań z papieru (27 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony