Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
c-trace: Redukcja kosztów odbioru odpadów dzięki nowoczesnym rozwiązaniom IT firmy c-trace Sp. z o.o.

Polska ostrzega przed negatywnym wpływem pakietu mobilności na środowisko

a+a-    Powrót       23 września 2019       Transport   

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber ostrzegł w piątek w Brukseli, że skutki wejścia w życie regulacji tzw. pakietu mobilności będą negatywne dla środowiska. Jak przekonywał, spowoduje on zwiększenie liczby przejazdów ciężarówek po europejskich drogach.

W piątek w Brukseli ministrowie transportu dyskutowali m.in. o kwestiach związanych z pakietem mobilności. Głos w dyskusji zabrał też Weber. Jak powiedział, przykładem propozycji zawartej w pakiecie mobilności, która jest sprzeczna z celami środowiskowymi UE, jest obowiązek regularnego powrotu pojazdu do kraju siedziby, jak również wprowadzenie ograniczeń w wykonywaniu usług kabotażowych i przewozów, które polegają na wielokrotnym załadowaniu i rozładowaniu samochodu.

Jak powiedział, resort ma dane, z których wynika, że każdy punkt procentowy utraconej zdolności przewozowej w Europie będzie wymagał dodatkowych 6 tys. pojazdów na drogach. - Polski Instytut Transportu Samochodowego wyliczył, że ograniczenie wykonywania kabotażu z 7 do 3 dni, licząc na podstawie operacji obecnie wykonywanych przez polskich przewoźników, spowoduje konieczność spalenia dodatkowo 200 tys. ton paliwa rocznie na puste przebiegi, co przełoży się na wzrost emisji CO2 o około 635 tys. ton rocznie - wskazał Weber.

O nowych normach emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych pisaliśmy tutaj.

Podkreślił, że te dane pokazują, iż niestety nie zawsze w polityce unijnej wpływ na klimat jest brany pod uwagę. - Apeluję o nieprzyjmowanie niekorzystnych dla środowiska rozwiązań w ramach obecnie prowadzonych negocjacji - wskazał. Podziękował też, że podobne stanowisko wyrazili przedstawicieli Rumunii, Węgier i Bułgarii. - Krajów, które podobnie oceniają kwestie pakietu mobilności, jest więcej - dodał wiceszef resortu infrastruktury.

Prace nad pakietem będą kontynuowane w PE

W czwartek komisja transportu Parlamentu Europejskiego odrzuciła wniosek o odesłanie kontrowersyjnego projektu pakietu mobilności do Komisji Europejskiej, która miałaby przygotować nowe propozycje. Prace nad pakietem będą kontynuowane w PE.

Chodzi o regulacje z pakietu mobilności zakładające m.in. objęcie przewoźników drogowych przepisami o delegowaniu pracowników. Wzbudzają one w UE wiele kontrowersji; część państw członkowskich, w tym Polska, jest im przeciwna i wskazuje na ich protekcjonistyczny charakter. Sektor transportu drogowego jest szczególnie silny w Polsce, a polskie firmy doskonale radzą sobie na rynku unijnym. Kraje zachodnie uważają jednak, że konkurencja ze strony firm z Europy Środkowo-Wschodniej zabiera im miejsca pracy.

W kwietniu regulacje przyjął Parlament Europejski poprzedniej kadencji. Do ich wejścia w życie potrzebny był jednak jeszcze kompromis z Radą UE (państwami członkowskimi) w negocjacjach nad ostatecznym kształtem zapisów. Czasu na te rokowania zabrakło z uwagi na to, że 18 kwietnia zakończyła się kadencja PE. We wrześniu sprawa wróciła do europarlamentu, bo komisja transportu, mimo poparcia na sesji, musi dać zielone światło do rozpoczęcia negocjacji, czyli tzw. mandat negocjacyjny. Nad tym mandatem europosłowie mają głosować w przyszły wtorek.

Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

VII edycja Emission and Energy Trading Summit w listopadzie (18 października 2019)KOBIZE: lasy w Polsce nie zapewnią nam neutralności klimatycznej (17 października 2019)Niemcy zapłacą więcej za prąd. Wzrośnie m.in. opłata na wsparcie OZE (17 października 2019)Niemcy neutralne klimatycznie do 2050 r. Cały rząd bierze odpowiedzialność za realizację tego celu. (11 października 2019)Pralka czy zmywarka nie zepsują się tak szybko. Są kolejne standardy unijne w kwestii eco-designu (04 października 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony