Nie podjęto właściwych działań w celu ochrony jakości powietrza i zdrowia publicznego, mimo że problem niedoskonałości badań emisji tlenków azotu (NOx) był powszechnie znany od ponad dziesięciu lat - uważają posłowie.
Zdaniem posłów należy szybko przyjąć i wprowadzić w życie pakiet przepisów w sprawie testowania emisji zanieczyszczeń w rzeczywistych warunkach jazdy. Użytkownicy samochodów, których dotyczy skandal z przerobionymi urządzeniami pomiarowymi, powinni zdaniem Parlamentu otrzymać finansowe rekompensaty od producentów, zaś Komisja powinna przygotować unijne zasady pozwu zbiorowego wzmacniającego ochronę konsumentów. Posłowie zalecają również, że należy jak najszybciej zastąpić obecną dyrektywę nowym rozporządzeniem w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych wprowadzającym unijny nadzór nad systemem.
W oddzielnym głosowaniu Parlament zatwierdził zmiany w projekcie Komisji Europejskiej w sprawie homologacji pojazdów silnikowych. Celem jest między innymi możliwość sprawdzenia skuteczności stacji kontroli pojazdów i systemu dopuszczania pojazdów do sprzedaży przez władze krajowe. Państwa członkowskie musiałyby co roku testować co najmniej 20 proc. modeli samochodów wprowadzonych na rynek w poprzednim roku, a Komisja mogłaby nakładać grzywny (do 30 tys. euro za jeden pojazd) na producentów, którzy zafałszowali wyniki badań. Pozyskane w ten sposób fundusze miałyby posłużyć do sfinansowania lepszych instrumentów nadzoru rynku, ochrony środowiska lub odszkodowań dla konsumentów - uważają posłowie.
Projekt nowelizacji zasad homologacji pojazdów został odesłany do parlamentarnej komisji rynku wewnętrznego, która będzie prowadziła w tej sprawie negocjacje z Radą. Rada musi przyjąć swoje stanowisko negocjacyjne zanim przystąpi do trójstronnych rozmów z Parlamentem i Komisją.
Źródło: Parlament Europejski