Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.04.2024 26 kwietnia 2024

Przed zakupem nowego auta sprawdź dostępne modele, infrastrukturę i … jego emisje CO2

Nawet jeśli energia do zasilenia samochodu elektrycznego pochodzi z węgla, to i tak emituje on podczas eksploatacji mniej CO2 niż spalinowy odpowiednik. A przy wykorzystaniu OZE redukcja emisji może być nawet dwukrotnie większa.

   Powrót       08 marca 2021       Planowanie przestrzenne   

W styczniu 2021 r. zarejestrowano w Polsce 796 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, czyli o 35 proc. więcej niż w styczniu 2020 r. – wynika z Licznika elektromobilności prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). - Po znacznym skoku sprzedaży EV (z ang. electric vehicle) w grudniu, rok 2021 rozpoczął się od stosunkowo niewielkich wzrostów w polskim sektorze elektromobilności. Warto zauważyć, że w ostatnich miesiącach w Polsce odnotowujemy większe zainteresowanie hybrydami typu plug-in (z ang. PHEV) niż samochodami całkowicie elektrycznymi (z ang. BEV) – mówi Maciej Mazur z PSPA. Dodaje, że to z jednej strony efekt coraz atrakcyjniejszej oferty modelowej hybryd, a z drugiej konsekwencja wstrzymywania decyzji zakupowych przez potencjalnych nabywców BEV, którzy oczekują na zapowiadaną kontynuację dopłat ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Pojazdy z napędem elektrycznym zarejestrowane w Polsce. Stan na styczeń 2021 r.

Samochody osobowe: 19 671 szt. (w tym 10 294 BEV i 9 377 PHEV)
Motorowery i motocykle: 9 025 szt.
Samochody dostawcze i ciężarowe: 864 szt.
Autobusy: 442 szt.

Ponad 2 700 punktów ładowania

- W rozmowach o elektromobilności obserwowaliśmy współczesną wersję dylematu, co było wcześniej - jajko, czy kura. W tym momencie chyba każdy jest przekonany, że brak publicznie dostępnej i rozwiniętej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych uniemożliwi upowszechnienie się tych napędów i ich społeczną akceptację - uważa Tomasz Bęben ze Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

Liczba stacji ładowania w Polsce również rośnie, w styczniu br. uruchomiono 31 ogólnodostępnych stacji (70 punktów). Łącznie na koniec stycznia br. kierowcy mieli do dyspozycji 1 395 ogólnodostępnych stacji (2 711 punktów), z czego 33 proc. stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW – podaje Licznik elektromobilności.

Czym różni się stacja ładowania od punktu ładowania? Te i inne definicje znajdziesz w Słowniku Ochrony Środowiska.

Redukcja emisji CO2 w Szwecji to nawet 79 proc., w Polsce ok. 29 proc.

Niektórzy operatorzy decydują się na korzystanie z energii odnawialnej. A ślad węglowy pojazdów elektrycznych w fazie ich eksploatacji zależy właśnie od źródła energii potrzebnej do jego ładowania.

Pojazdy elektryczne podczas jazdy nie emitują gazów cieplarnianych, ale do tzw. emisji pośrednich należy zaliczyć emisje powstałe podczas produkcji energii do ich zasilania. - Użytkownicy EV mogą je w znacznym stopniu zredukować, wybierając odpowiednie źródło zasilania pojazdu. Ograniczeniu emisji sprzyja np. uruchomienie przydomowej instalacji fotowoltaicznej lub korzystanie ze stacji ogólnodostępnych zasilanych energią z OZE – mówi Albert Kania z PSPA. Z uruchomionego w kampanii elektromobilni.pl kalkulatora emisji CO2 wynika(1), że w przypadku niektórych modeli, przy rocznym przebiegu 15 tys. km, ładowanie energią ze źródeł odnawialnych ogranicza emisję dwutlenku węgla o ponad 3,5 tony. Jan Wiśniewski z PSPA dodaje, że „BEV przyczyniają się do redukcji emisji CO2 w naszym kraju średnio o 29 proc. W Szwecji, gdzie udział OZE w miksie energetycznym jest znacznie wyższy, ograniczenie emisji sięga 79 proc.”.

- Uzyskane wyniki potwierdzają, że rozwój elektromobilności jest absolutnie kluczowym czynnikiem w dążeniu do dekarbonizacji europejskiego sektora transportu – konkluduje Wiśniewski.

Neutralność technologiczna współczesnej motoryzacji?

W kontekście dążenia do neutralności klimatycznej można się spotkać ze stanowiskiem, że jedynym rozwiązaniem są w pełni elektryczne pojazdy, i żadne inne. W takim podejściu również hybrydy powodują zbyt duże emisje (więcej o wynikach badań emisji PHEV).

Jak się jednak zauważa, faworyzowanie tylko i wyłącznie stuprocentowej elektromobilności prowadzi do uzależniania się od jednej technologii. – Strategia, która będzie opierała się tylko na jednej czy wybranej grupie technologii, nie może być uznana za zgodną z zasadą neutralności technologicznej i niestety nie zapewni neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla, ani nie będzie wspierać konkurencyjności europejskiego i polskiego przemysłu motoryzacyjnego wnoszącego ogromny wkład do europejskiej gospodarki. Otwartość na wszelkiego rodzaju technologie zrównoważy cele środowiskowe, społeczne i gospodarcze – mówi Tomasz Bęben z SDCM w przysłanym redakcji komunikacie prasowym.

Dominika Adamska: Sekretarz redakcji, geograf

Przypisy

1/ Kalkulator emisji dwutlenku węgla umożliwia porównanie emisji dwutlenku węgla wybranego pojazdu elektrycznego z jego spalinowym odpowiednikiem w określonym czasie eksploatacji. Kalkulator dostępny jest tutaj:
https://elektromobilni.pl/kalkulator-emisji-co2/

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Dyskusja z branżą o rozwoju elektromobilności w Polsce (09 kwietnia 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)O sprawiedliwość dla prosumentów i bezpieczeństwo energetyczne dla wszystkich. Głosy z Forum Solar + (09 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)200 tys. zeroemisyjnych samochodów ciężarowych w 2035 r.? PSPA o projekcie nowego programu wsparcia (29 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony