Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose

Polski sposób na miejską e-mobilność

a+a-    Powrót       30 października 2018       Transport   

Triggo to dwuosobowy, czterokołowy pojazd elektryczny przeznaczony do poruszania się w mieście. Najnowszy Prototyp PB3 (ostatnia wersja przedprodukcyjna) zostanie zaprezentowany 15 listopada podczas Kongresu 590 w Rzeszowie, a następnie podczas Warsaw Motor Show 2018.

Idea pojazdu, który łączyłby w sobie cechy samochodu (komfort, bezpieczeństwo) i motocykla (mobilność, dostępność parkowania) zrodziła się w głowie polskiego przedsiębiorcy Rafała Budweila. Inspiracja: codzienne frustrujące podróże samochodem do pracy w zatłoczonej Warszawie.

Na czym polega patent?

O innowacyjności projektu zadecydowało przednie zawieszenie pojazdu o zmiennej geometrii. Rozwiązanie zostało opatentowane i jest chronione w Japonii, Korei, USA, Chinach oraz wielu krajach Europy. Co to oznacza? Ano to, że kierowca w trakcie jazdy może zmieniać parametry pojazdu. Mianowicie za pomocą specjalnego przycisku  może aktywować tzw. tryb drogowy albo manewrowy pojazdu. Konfiguracja manewrowa przeznaczona jest do poruszania się z prędkościami nie większymi niż 25km/h oraz do parkowania. Zmniejsza wtedy rozstaw kół do 86 cm, a całkowita szerokość pojazdu w tej konfiguracji wynosi 92 cm. Przy wyższych prędkościach użytkownik włącza tzw. trybie drogowy irozsuwa koła na szerokość 150 cm. Może wtedy poruszać się z prędkością do 90 km/h. Aktywny układ stabilizacji poprzecznej pochyla pojazd na wirażach, co daje wrażenie jazdy motocyklem.

Jest to pojazd o masie ok. 450 kg i może być prowadzony przez kierowców posiadających prawo jazdy kat. B i B1. Ten mikrosamochód w założeniu twórców dedykowany jest dla rynku carsharingu. W I kwartale Triggo S.A. planuje IPO i debiut na warszawskiej giełdzie a na początek 2019 r. przewidziana jest produkcja serii pilotażowej ok. 100 sztuk. Przewidywana cena pojazdu to 15 tys. euro.

Konkurencja już na drogach

Podobne pojazdy, takie jak trójkołowa Toyota i-Road i czterokołowy Renault Twizy, jeżdżą już po drogach, głównie w Grenoble i Tokyo (w Grenoble Toyota jeździ w ramach programu pilotażowego, z ograniczeniem prędkości do 45 km/h). Natomiast we Francji model Renault Twizy 45 jest dostępny także dla kierowców, którzy nie posiadają prawa jazdy. Rozwija prędkość do 50 km/h (model Renault Twizy 80 do 80 km/h).

Katarzyna Zamorowska: Dziennikarz, prawnik

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

W 2030 r. w Polsce może jeździć 70 tys. aut elektrycznych. Zanim to jednak nastąpi... (07 sierpnia 2019)W pełni elektryczny prom podbija Bałtyk (05 sierpnia 2019)Roaming dla użytkowników pojazdów elektrycznych? (18 lipca 2019)Dodatkowe dwa lata na elektromobilność w samorządach (18 lipca 2019)Forum Elektromobilności będzie kontynuacją polskich inicjatyw z COP24 (17 lipca 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony