Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
13.08.2025 13 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Polski sposób na miejską e-mobilność

   Powrót       30 października 2018       Planowanie przestrzenne   

Triggo to dwuosobowy, czterokołowy pojazd elektryczny przeznaczony do poruszania się w mieście. Najnowszy Prototyp PB3 (ostatnia wersja przedprodukcyjna) zostanie zaprezentowany 15 listopada podczas Kongresu 590 w Rzeszowie, a następnie podczas Warsaw Motor Show 2018.

Idea pojazdu, który łączyłby w sobie cechy samochodu (komfort, bezpieczeństwo) i motocykla (mobilność, dostępność parkowania) zrodziła się w głowie polskiego przedsiębiorcy Rafała Budweila. Inspiracja: codzienne frustrujące podróże samochodem do pracy w zatłoczonej Warszawie.

Na czym polega patent?

O innowacyjności projektu zadecydowało przednie zawieszenie pojazdu o zmiennej geometrii. Rozwiązanie zostało opatentowane i jest chronione w Japonii, Korei, USA, Chinach oraz wielu krajach Europy. Co to oznacza? Ano to, że kierowca w trakcie jazdy może zmieniać parametry pojazdu. Mianowicie za pomocą specjalnego przycisku  może aktywować tzw. tryb drogowy albo manewrowy pojazdu. Konfiguracja manewrowa przeznaczona jest do poruszania się z prędkościami nie większymi niż 25km/h oraz do parkowania. Zmniejsza wtedy rozstaw kół do 86 cm, a całkowita szerokość pojazdu w tej konfiguracji wynosi 92 cm. Przy wyższych prędkościach użytkownik włącza tzw. trybie drogowy irozsuwa koła na szerokość 150 cm. Może wtedy poruszać się z prędkością do 90 km/h. Aktywny układ stabilizacji poprzecznej pochyla pojazd na wirażach, co daje wrażenie jazdy motocyklem.

Jest to pojazd o masie ok. 450 kg i może być prowadzony przez kierowców posiadających prawo jazdy kat. B i B1. Ten mikrosamochód w założeniu twórców dedykowany jest dla rynku carsharingu. W I kwartale Triggo S.A. planuje IPO i debiut na warszawskiej giełdzie a na początek 2019 r. przewidziana jest produkcja serii pilotażowej ok. 100 sztuk. Przewidywana cena pojazdu to 15 tys. euro.

Konkurencja już na drogach

Podobne pojazdy, takie jak trójkołowa Toyota i-Road i czterokołowy Renault Twizy, jeżdżą już po drogach, głównie w Grenoble i Tokyo (w Grenoble Toyota jeździ w ramach programu pilotażowego, z ograniczeniem prędkości do 45 km/h). Natomiast we Francji model Renault Twizy 45 jest dostępny także dla kierowców, którzy nie posiadają prawa jazdy. Rozwija prędkość do 50 km/h (model Renault Twizy 80 do 80 km/h).

Katarzyna Zamorowska: Dyrektor ds. komunikacji

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Konsultacje społeczne projektu programu „Mój rower elektryczny” (13 lutego 2025)Do 40 tys. zł na nowy samochód elektryczny. Nabór w nowym programie NFOŚiGW startuje 3 lutego br. (29 stycznia 2025)Poluzowanie dla mniejszych miast, zaostrzenie dla większych. Nowa mobilność w samorządach (17 stycznia 2025)902 zeroemisyjne autobusy z KPO (31 grudnia 2024)PARP zorganizuje stoisko narodowe podczas targów ENEX w Japonii (13 grudnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony