Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
14.08.2025 14 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Pomysł opodatkowania „importowanego" śladu węglowego

   Powrót       14 maja 2019       Planowanie przestrzenne   

Musimy zacząć walczyć o opodatkowanie „śladu węglowego” w imporcie do Unii Europejskiej - uważa minister energii Krzysztof Tchórzewski. Również zdaniem niektórych menedżerów polskich spółek, to ważne dla utrzymania konkurencyjności europejskiej produkcji.

Jak mówił w poniedziałek na Europejskim Kongresie Gospodarczym Tchórzewski, koszty emisji CO2 w UE tak wzrosły, że np. produkcja stali stała się niekonkurencyjna wobec importu. Jak wskazywał, Unia importuje mnóstwo towarów z krajów, gdzie są produkowane „bez oglądania się na politykę klimatyczną”. Powstająca w ten sposób różnica kosztów produkcji powinna zostać zrekompensowana za pomocą opodatkowania „śladu węglowego” w imporcie - stwierdził Tchórzewski. - Musimy zacząć o to walczyć - oświadczył minister.

Na to samo zjawisko zwracał uwagę prezes Grupy Lotos Mateusz Bonca. Jak mówił, z jednej strony optymalizujemy produkcję w ramach UE, ale rynek na niektóre produkty jest już globalny.

Musimy uważać, żeby nasze inwestycje w zielone, czyste rozwiązania nie powodowały utraty konkurencyjności wobec produktów, tworzonych w innych warunkach - mówił Bonca. Jego zdaniem, konkurencja w restrykcyjnym otoczeniu jest dobra, ale Lotos, jako firma odpowiedzialna za bezpieczeństwo energetyczne musi być w stanie te regulacje spełniać.

Prezes Polskiej Grupy Górniczej Tomasz Rogala ocenił z kolei, że politycy powinni się zainteresować, aby produkty w krajach, które nie chronią klimatu i nie stosują norm, „były obłożone ekwiwalentem węglowym”. Jak wskazywał, dokonywana wielkim wysiłkiem, także finansowym, redukcja zużycia węgla w UE, na skalę globalną jest niezauważalna. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Jeden cykl destrukcji. Płoną lasy, płonie infrastruktura, cierpi także klimat (24 lutego 2025)26% transportowych emisji metanu pochodzi ze statków. W latach 2018-2023 mogły wzrosnąć nawet pięciokrotnie (11 lutego 2025)Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić (23 stycznia 2025)Skoro trzeba, róbmy to dobrze: raporty ESG to szansa dla biznesu (08 stycznia 2025)Inwentaryzacja emisji gazów cieplarnianych dla Gminy Miejskiej Kraków (20 grudnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony