Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
EVBox PublicLine - stacja ładowania pojazdów elektrycznych w przestrzeniach publicznych firmy Engie

Porozumienie ws. zasad wydawania unijnych środków na infrastrukturę

a+a-    Powrót       11 marca 2019       Transport   

Przedstawiciele państw UE, europarlamentu i Komisji Europejskiej porozumieli się w sprawie zasad wydawania środków na infrastrukturę w ramach instrumentu Łącząc Europę na okres 2021-2027. Priorytetem ma być finansowanie projektów przyjaznych środowisku.

Zgodnie z propozycją Komisji Europejskiej z czerwca 2018 roku w nadchodzącej siedmiolatce o niemal 50 proc. wzrośnie finansowanie inwestycji w ogólnoeuropejskie sieci infrastruktury transportowej, energetycznej i cyfrowej. Bruksela zaproponowała na ten cel 42,3 mld euro.

Wysokość środków jeszcze nie została ustalona

Wstępne porozumienie, wypracowane w nocy z czwartku na piątek, nie dotyczy jednak wysokości środków - te będą zależały od uzgodnień dotyczących całego wieloletniego budżetu. Porozumienie określa zasady wydawania tych pieniędzy.

Z piątkowych informacji KE wynika, że program ma pomóc UE wytyczyć drogę do neutralności klimatycznej zgodnie z propozycją "Czysta planeta dla wszystkich" wspierając infrastrukturę dla "czystych" środków transportu. Priorytetowo mają być traktowane projekty dotyczące kolei czy np. zwiększanie liczby punktów ładowania samochodów elektrycznych.

Łączność, dekarbonizacja i cyfryzacja

- Nowy instrument Łącząc Europę leży u podstaw europejskiego transportu. Zapewni on łączność, przyspieszy dekarbonizację i cyfryzację gospodarki UE oraz stworzy synergię między infrastrukturą transportową, energetyczną i cyfrową. Przede wszystkim umożliwi on UE dokończenie do 2030 roku budowy podstawowej sieci transportowej, która jest podstawą jednolitego rynku - oświadczyła komentując porozumienie unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc.

Środki finansowe w ramach instrumentu Łącząc Europę nie są przydzielane dla konkretnych państw członkowskich, a przyznawane w drodze konkurencyjnych zaproszeń do składania wniosków, które są rozpatrywane przez Komisję Europejską i Agencję Wykonawczą ds. Innowacyjności i Sieci (INEA).

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Raport ONZ: Tylko globalna interwencja pozwoli uniknąć katastrofy (20 marca 2019)Jest projekt rozporządzenia ws. dotacji z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (15 lutego 2019)Bielsko-Biała: ruch uliczny pod kontrolą (30 stycznia 2019)40 mln zł z UE na transport niskoemisyjny w Podlaskiem (28 grudnia 2018)Śląskie: 83 mln zł dotacji do projektów dotyczących transportu miejskiego (27 grudnia 2018)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony