Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose

Nowe szanse rozwojowe dla polskich portów

a+a-    Powrót       22 lipca 2019       Transport   

Sejm przyjął 19 lipca nowelizację ustawy o portach i przystaniach morskich, która dostosowuje przepisy krajowe do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/352 z dnia 15 lutego 2017 r. ustanawiającego ramy w zakresie świadczenia usług portowych. Ich celem jest wzmocnienie pozycji podmiotów zarządzających portami i przystaniami morskimi oraz wspólne zasady dotyczące przejrzystości finansowej. Rozporządzenie co do zasady stosowane będzie wprost, ale wymaga ono wdrożenia do prawa krajowego w określonym przez to rozporządzenie zakresie.

Jasne kompetencje zarządcze

Określone w rozporządzeniu 2017/352 kompetencje w zakresie organizacji usług portowych może wykonywać podmiot zarządzający portem lub inny, wskazany przez państwo, organ. Nowelizacja ustawy wskazuje, że podmiotem tym w Polsce będzie organt zarządzający, odpowiedzialny także za organizację usług portowych takich jak: bunkrowanie, cumowanie, odbieranie odpadów wytwarzanych przez statki i pozostałości ładunku oraz holowania.

Droga Czerwona w Gdyni

Przepisy nowelizacji umożliwiają również sprawniejszą realizację infrastruktury dostępowej do portów. Dzięki temu minister infrastruktury wraz z ministrem gospodarki morskiej po zasięgnięciu opinii samorządów, będą mogli zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe, w kontekście rozwoju międzynarodowej sieci transportowej TEN-T. Dzięki temu będą mogły być one objęte nadzorem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i finansowaniem centralnym, a nie samorządowym, inwestycji. Najlepszym przykładem jest tzw. Droga Czerwona w Gdyni, której koszt budowy oszacowano wstępnie na kwotę 1,3 mld zł, co było wydatkiem nie do udźwignięcia dla budżetu niespełna 250-tysięcznego miasta.

- Trzeba podkreślić, że dotąd istotnie ruch do i z portu odbywał się po drogach przeznaczonych do obsługi mieszkańców, a nie ciężkiego transportu. W efekcie, zarówno mieszkańcy, jak i kierowcy ciężarówek tracili nerwy i pieniądze w korkach, a przeciążone jezdnie co chwilę wymagały remontów. Brak Drogi Czerwonej dla portu stanowi barierę rozwojową, a dla mieszkańców – niezasłużone utrapienie – podaje prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, cytowany przez tamtejszy urząd miasta.

Rozporządzenie 2017/352 będzie stosowane do portów znajdujących się w sieci TEN-T. W Polsce będzie one miało zatem zastosowanie do portów: Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście oraz Police.

Katarzyna Zamorowska: Dziennikarz, prawnik

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Wrocław wraca do pomysłu uruchomienia tramwaju wodnego (15 lipca 2019)Kanada wprowadzi zakaz jednorazowych wyrobów plastikowych od 2021 roku (11 czerwca 2019)Statek ze spornymi kanadyjskimi odpadami płynie do Vancouver (03 czerwca 2019)Pierwsze bunkrowanie LNG w polskich portach (21 marca 2019)Plażowy recykling statków europejskim wyrzutem sumienia. Polska pracuje nad rozwiązaniem (06 marca 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony