Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Inspektor w Centrum Zarządzania Ruchem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
CATCH-ME wspólne przejazdy do pracy CATCH-ME

Nowe szanse rozwojowe dla polskich portów

a+a-    Powrót       22 lipca 2019       Transport   

Sejm przyjął 19 lipca nowelizację ustawy o portach i przystaniach morskich, która dostosowuje przepisy krajowe do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/352 z dnia 15 lutego 2017 r. ustanawiającego ramy w zakresie świadczenia usług portowych. Ich celem jest wzmocnienie pozycji podmiotów zarządzających portami i przystaniami morskimi oraz wspólne zasady dotyczące przejrzystości finansowej. Rozporządzenie co do zasady stosowane będzie wprost, ale wymaga ono wdrożenia do prawa krajowego w określonym przez to rozporządzenie zakresie.

Jasne kompetencje zarządcze

Określone w rozporządzeniu 2017/352 kompetencje w zakresie organizacji usług portowych może wykonywać podmiot zarządzający portem lub inny, wskazany przez państwo, organ. Nowelizacja ustawy wskazuje, że podmiotem tym w Polsce będzie organt zarządzający, odpowiedzialny także za organizację usług portowych takich jak: bunkrowanie, cumowanie, odbieranie odpadów wytwarzanych przez statki i pozostałości ładunku oraz holowania.

Droga Czerwona w Gdyni

Przepisy nowelizacji umożliwiają również sprawniejszą realizację infrastruktury dostępowej do portów. Dzięki temu minister infrastruktury wraz z ministrem gospodarki morskiej po zasięgnięciu opinii samorządów, będą mogli zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe, w kontekście rozwoju międzynarodowej sieci transportowej TEN-T. Dzięki temu będą mogły być one objęte nadzorem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i finansowaniem centralnym, a nie samorządowym, inwestycji. Najlepszym przykładem jest tzw. Droga Czerwona w Gdyni, której koszt budowy oszacowano wstępnie na kwotę 1,3 mld zł, co było wydatkiem nie do udźwignięcia dla budżetu niespełna 250-tysięcznego miasta.

- Trzeba podkreślić, że dotąd istotnie ruch do i z portu odbywał się po drogach przeznaczonych do obsługi mieszkańców, a nie ciężkiego transportu. W efekcie, zarówno mieszkańcy, jak i kierowcy ciężarówek tracili nerwy i pieniądze w korkach, a przeciążone jezdnie co chwilę wymagały remontów. Brak Drogi Czerwonej dla portu stanowi barierę rozwojową, a dla mieszkańców – niezasłużone utrapienie – podaje prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, cytowany przez tamtejszy urząd miasta.

Rozporządzenie 2017/352 będzie stosowane do portów znajdujących się w sieci TEN-T. W Polsce będzie one miało zatem zastosowanie do portów: Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście oraz Police.

Katarzyna Zamorowska: Dziennikarz, prawnik

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Bałtyk jest bardzo głośnym morzem. Hałas szkodzi zwierzętom (14 maja 2020)W życie wchodzi nowela ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (02 stycznia 2020)Kraków gotowy stanąć w szranki ze smogiem (28 sierpnia 2019)Wrocław wraca do pomysłu uruchomienia tramwaju wodnego (15 lipca 2019)Kanada wprowadzi zakaz jednorazowych wyrobów plastikowych od 2021 roku (11 czerwca 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony