Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Starszy inspektor wojewódzki w Wydziale Infrastruktury Mazowiecki Urząd Wojewódzki
CATCH-ME wspólne przejazdy do pracy CATCH-ME

Postęp prac na Mierzei Wiślanej - aktualizacja lipiec 2020 r.

a+a-    Powrót       30 lipca 2020       Transport   

Trwają prace przy inwestycji „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej na nasadach falochronów zachodniego i wschodniego zakończono montaż specjalistycznych kleszczy i ściągów. Na zasadniczej części falochronu zachodniego rozpoczęło się pogrążanie ścianki szczelnej. W rejonie nabrzeża południowego toczą się roboty pogłębiarskie.

Czytaj: Prace na Mierzei Wiślanej trwają pomimo braku decyzji środowiskowej

Intensywne prace trwają w miejscu przyszłego kanału żeglugowego. Powstają wykopy na potrzeby pogrążania ścianki szczelnej, toczą się też prace w obrębie śluzy i bram śluzy. W tym obszarze wykonywane są też nasypy i umocnienia skarp.

Wykonano już fundamenty i rozpoczęto prace konstrukcyjne przy powstającym budynku bosmanatu.

Prace toczą się także od strony Zalewu Wiślanego, gdzie powstaje sztuczna wyspa. Wyspa, o powierzchni ok. 181 ha oraz objętości ok. 9,2 mln m sześc. zagospodarowana będzie w sposób, który wzbogaci siedliska obszarów Natura 2000. W otoczeniu Zalewu Wiślanego w okresie ostatnich 20 lat nastąpił zanik użytków zielonych, stanowiących miejsce lęgowe wielu gatunków ptaków. Dlatego wyspa będzie stanowić takie miejsce, a także służyć do odpoczynku i żerowania ptakom wodno-błotnym w okresie migracji (gatunki jak: krakwa, płaskonos, świstun, krzyżówka, rożeniec, cyranka, cyraneczka i inne), jak również gatunkom chronionym (gęsi białoczelne i zbożowe).

Organizacje ekologiczne zwracają jednak uwagę na zagrożenie, jakie prace związane z budową drogi wodnej wywierają na obszary chronione. Czytaj więcej.

Przypomnijmy, aktualnie realizowany etap inwestycji obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, budowę nowego układu drogowego z obrotowymi mostami o konstrukcji stalowej, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym.

Czytaj: Rozstrzygnięcie ws. decyzji środowiskowej dla przekopu Mierzei Wiślanej odroczone

Planowany termin zakończenia prac to 2022 rok

Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą pierwszej, aktualnie realizowanej części inwestycji konsorcjum firm NDI/Besix.

Przygotowywane są dwa kolejne etapy inwestycji, czyli pogłębienie rzeki Elbląg wraz z modernizacją brzegów i budową mostu w Nowakowie oraz pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym.

Źródło: MGMiŻŚ

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Aktualizacja dot. prac budowlanych na Mierzei Wiślanej (29 czerwca 2020)Prace na Mierzei Wiślanej trwają pomimo braku decyzji środowiskowej (13 maja 2020)Rozstrzygnięcie ws. decyzji środowiskowej dla przekopu Mierzei Wiślanej odroczone (02 marca 2020)Rozstrzygnięcie ws. decyzji środowiskowej dla przekopu Mierzei - odroczone (02 stycznia 2020)Aktywiści wysłali do unijnego komisarza ds. środowiska list ws. przekopu Mierzei Wiślanej (05 grudnia 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony