W Suwałkach (woj. podlaskie) powstanie stacja do tankowania paliw CNG. List intencyjny w tej sprawie podpisali w piątek wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny Marcin Szczudło i prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz. Suwałki planują kupić 15 autobusów zasilanych CNG.
Stacja ma powstać przy zajezdni Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej przy ul. Sejneńskiej. Suwalski ratusz planuje także zakup 15 autobusów zasilanych CNG, co stanowić będzie ok. 40 proc. całego taboru w mieście. Plany te mają związek z projektem dotyczącym wymiany taboru autobusów komunikacji miejskiej w Suwałkach. Jak poinformował magistrat, do 31 stycznia zostanie złożony wniosek o dofinansowanie tego projektu środkami z Unii Europejskiej.
Łomża planuje zakup 10 autobusów na CNG
W Łomży powstanie stacja do tankowania CNG. List intencyjny w tej sprawie podpisali w piątek wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny Marcin Szczudło i prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski. Miasto liczy na niższe koszty komunikacji, która - być może - będzie bezpłatna.
Stacja ma powstać w zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji przy ul. Spokojnej. Jej budowa wpisuje się w plany łomżyńskiego MPK, które - jak poinformowano - "jest zainteresowane wykorzystaniem ekologicznych autobusów zasilanych gazem ziemnym CNG". Łomżyński ratusz planuje zakup 10 autobusów zasilanych CNG, co stanowić będzie ok. 25 proc. całego taboru w mieście. W związku z oczekiwanym zmniejszeniem kosztów eksploatacji prezydent miasta Mariusz Chrzanowski zapowiedział możliwość wprowadzenia bezpłatnej komunikacji.
Koszt zakupu autobusu na CNG i na olej napędowy jest porównywalny
Wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny Marcin Szczudło tłumaczył, że autobusy zasilane CNG "świetnie sprawdzają się w środowisku miejskim". - To dojrzała technologia, która gwarantuje długoletnią bezawaryjną pracę i duży zasięg wynoszący nawet do 500 kilometrów. Polskie miasta coraz częściej decydują się na wybór tego typu pojazdów, ponieważ ich cena jest porównywalna do autobusów na olej napędowy przy zdecydowanie niższych emisjach zanieczyszczeń – podkreślił.
Według danych przedstawionych przez rzecznika PGNiG Obrót Detaliczny Rafała Pazurę, wymiana taboru napędzanego olejem napędowym na rzecz CNG, pozwala na znaczną redukcję emisji zanieczyszczeń. W przypadku tlenków azotu do 50 proc., dwutlenku węgla do ok. 15 proc. , w przypadku pyłów PM do 99 proc. Do tego koszt przejechania 100 km takim pojazdem jest o ok. 10 proc. niższy niż w przypadku autobusu zasilanego olejem napędowym. (PAP)