Robots
Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
03.03.2021 03 marca 2021

Rada Ministrów przyjęła nowelizację Programu utrzymaniowego infrastruktury kolejowej

   Powrót       11 stycznia 2021       Transport   

Na posiedzeniu 5 stycznia 2021 r. Rada Ministrów przyjęła projekt zmian programu wieloletniego „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku”.

Najważniejsze zmiany objęte nowelizacją Programu obejmują:

  1. Możliwości, aby beneficjentami Programu mogły być również podmioty inne niż wymienione w jego dotychczas obowiązującej wersji. Obecnie podmiotami uprawnionymi do otrzymania dofinansowania w ramach Programu są zarządcy infrastruktury: PKP Polskie Linie Kolejowe SA, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o., Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, „Euroterminal Sławków” Sp. z o.o. oraz CARGOTOR Sp. z o.o. Zgodnie z projektowanymi zmianami, potencjalnymi przyszłymi beneficjentami Programu uprawnionymi do otrzymania dofinansowania będą również podmioty, którym w trakcie realizacji Programu zostaną przekazane, w celu wykonywania zadań zarządcy infrastruktury, określone odcinki linii kolejowych zarządzane przez PKP PLK SA. W przypadku przekazania odcinka linii kolejowej nowy zarządca otrzyma środki, które na dany odcinek były przypisane dla dotychczasowego zarządcy. Przekazywanie odcinków dotyczy przede wszystkim odcinków nieeksploatowanych lub o niskich parametrach eksploatacyjnych, w celu poprawy tych parametrów. Aktualnie trwają prace nad przekazaniem części odcinków linii kolejowych samorządowi województwa dolnośląskiego.
  2. Stałe dodatkowe dofinansowanie dotychczasowego beneficjenta Programu – PKP KM w Trójmieście Sp. z o.o., w kwocie 6 mln zł rocznie.

Nowelizacja uwzględnia również skutki organizacyjne przejęcia przez PKP PLK SA pracowników Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury Sp. z o.o. i części pracowników PKP TELKOL Sp. z o.o.

Projekt wprowadza nową uproszczoną nazwę Programu, uwzględnia szereg zmian o charakterze redakcyjnym oraz aktualizację informacji o dokumentach strategicznych związanych z rozwojem transportu w Polsce.

Projekt zmierza do wypełnienia warunku podstawowego dla finansowania projektów kolejowych w ramach nowej perspektywy finansowania UE 2021-2027. Komisja Europejska wymaga (i uzależnia od tego finansowanie), by w ramach nowej perspektywy finansowej UE na lata 2021–2027, w Programie utrzymaniowym przedstawiono koszty utrzymania istniejących i nowobudowanych inwestycji kolejowych w odniesieniu do PLK i CPK.

Czytaj: Podróż się rozpoczyna - 2021 Europejskim Rokiem Kolei!

Źródło: MI

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Śląskie: Przygotowania do zmian na linii kolejowej Katowice – Zwardoń (11 grudnia 2020)Poprawa jakości powietrza nadrzędnym celem Polkowic, elektromobilność najlepszym sposobem na jego osiągnięcie (22 października 2020)Ponad 7 mln zł na studium wykonalności modernizacji dwóch mazowieckich linii kolejowych (04 czerwca 2020)Podpisano umowę ws. budowy nowego szlaku kolejowego na Śląsku (07 lutego 2020)Mazowsze: Dofinansowanie na budowę drugiego toru Warszawskiej Kolei Dojazdowej (01 października 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony