Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Specjalista w Departamencie Kontroli Gospodarowania Odpadami Główny Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie
Certyfikacja dla miast ISO 37120 – Smart City Arcadis

Projekt: KE ma zbadać do września możliwość nowego celu klimatycznego na 2030 r.

a+a-    Powrót       04 marca 2020       Powietrze i klimat   

Komisja Europejska do września tego roku ma zbadać możliwość ustanowienia nowego celu na 2030 r., zakładającego redukcję emisji o 50–55 proc. w porównaniu z 1990 r. – wynika z projektu prawa klimatycznego(1), do którego dotarła Polska Agencja Prasowa. Projekt ma zostać przyjęty i zaprezentowany w środę przez KE.

Obecny poziom to 40 proc.

Propozycja KE ustanawia ramy prawne dla „nieodwracalnego i stopniowego ograniczania emisji gazów cieplarnianych”. Określa wiążący cel neutralności klimatycznej w Unii Europejskiej do 2050 r. Co ważne, do września 2020 r. KE ma zbadać możliwość ustanowienia nowego celu na 2030 r., zakładającego redukcję emisji o 50–55 proc. w porównaniu do 1990 r. Jeśli Komisja uzna, że konieczna jest zmiana tego celu, przedstawi projekt legislacyjny.

Część krajów chciała, aby nowy cel na 2030 r. został ustanowiony wcześniej. 12 państw, jak podał Reuters we wtorek, napisało list do KE, w którym wzywa ją do przyspieszenia procesu wyznaczania nowego celu klimatycznego na 2030 r. Państwa te chcą, aby KE przedstawiła nowy cel na długo przed zaplanowanym na listopad szczytem klimatycznym ONZ w Glasgow, najpóźniej do czerwca 2020 r. Argumentują, że chodzi o to, aby dać członkom UE czas na uzgodnienie go. List został skierowany do wiceszefa KE ds. klimatu Fransa Timmermansa. List został podpisany przez Danię, Finlandię, Szwecję, Hiszpanię, Włochy, Holandię, Luksemburg, Austrię, Portugalię, Słowenię, Łotwę i Francję.

Możliwość ustanowienia celów pośrednich

Wiele krajów UE jest jednak sceptycznych wobec zbyt szybkich prac nad wyznaczaniem nowych celów na 2030 r. Twierdzą, że realizacja bardziej ambitnego celu redukcji emisji na 2030 r. jest nierealistyczna. Inny kontrowersyjny zapis w projekcie KE mówi o tym, że Komisja byłaby uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych dotyczących określenia "trajektorii na poziomie Unii w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej". Oznaczałoby to możliwość ustanowienia celów pośrednich dla UE po 2030 r.

Ten zapis budzi duże kontrowersje. Media wskazują, że zastosowanie aktu delegowanego w jednej z najbardziej wrażliwych części europejskiej polityki ochrony środowiska wzbudza obawy rządów państw UE, które są podzielone co do tego, jak szybko ograniczyć emisje w nadchodzących dziesięcioleciach, aby osiągnąć cel na 2050 r.

Projekt, do którego dotarła PAP, zakłada, że do 30 czerwca 2021 r. Komisja oceni, w jaki sposób należałoby zmienić prawodawstwo Unii, aby umożliwić osiągnięcie celu redukcji od 50 do 55 proc. w porównaniu z 1990 r. i celu neutralności klimatycznej na 2050 rok.

Do 30 września 2023 r. (a następnie co 5 lat) Komisja oceni zbiorowy postęp wszystkich państw członkowskich na drodze do neutralności klimatycznej. (PAP)

Przypisy

1/ Więcej szczegółów dotyczących projektu Prawa klimatycznego na stronie:
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/ip_20_335

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Minister Klimatu: Światowy sektor OZE wysoce zależny od importu z Chin, które pierwsze doświadczyły epidemii (30 marca 2020)Jaki jest wpływ banków na klimat i czy mają się czego bać na COP26 w Glasgow? (20 marca 2020)Nie ma sprawiedliwej transformacji energetycznej bez wyznaczenia daty odejścia od węgla (20 marca 2020)Jak Europejski Zielony Ład wpłynie na cele redukcyjne i ceny uprawnień do emisji CO2? (06 marca 2020)Masz opinię nt. Europejskiego Paktu na rzecz Klimatu? Zgłoś ją do 27 maja (05 marca 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony