Mowa o projekcie rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie nadania pracownikom Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie wykonującym kontrolę gospodarowania wodami, uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego(1).
Jaki jest cel takiej regulacji?
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu rozporządzenia, pracownicy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie (PGW WP) prowadzący kontrolę gospodarowania wodami w celu nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, potrzebują odpowiedniego upoważnienia pozwalającego wykazać zakres i podstawę prawną ich uprawnień. Właściwy zakres wykroczeń i właściwe upoważnienie do nakładania grzywien pozwoli na weryfikację legalności działań podejmowanych przez pracowników PGW WP.
Jeśli chodzi o Inspekcję Ochrony Środowiska, to w obszarze przyznanych jej kompetencji w zakresie prowadzonej przez nią kontroli gospodarowania wodami, jest już ona uprawniona m.in. do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego w przypadku wykroczeń, dotyczących korzystania z wód lub wykonywania urządzeń wodnych bez zgody wodnoprawnej lub niezgodnie z warunkami określonymi w pozwoleniu wodnoprawnym (art. 476 ust. 1 i 2 Prawa Wodnego) czy też nie dopełnienia obowiązku prowadzenia pomiarów ilości pobranej wody oraz ilości i jakości ścieków (art. art. 477 pkt 4 i 5 PW).
Źródło: IGWP
Czytaj: Największym wyzwaniem są racjonalne ceny za wodę
Zakres kontrolny Wód Polskich
Dodajmy, że zakres kontroli wykonywanej przez PGW WP wynika z art. 334 i art. 335 Prawa Wodnego. Jest szeroki i obejmuje:
- korzystanie z wód oraz ochrony zasobów wodnych (pkt 1 w art. 334 PW);
- przestrzeganie warunków ustalonych w decyzjach wydanych na podstawie PW (pkt 2 w art. 334 PW);
- przestrzeganie warunków ustalonych w pozwoleniach zintegrowanych (pkt 3 w art. 334 PW);
- wykonywanie urządzeń wodnych (pkt 4 w art. 334 PW);
- utrzymywanie wód oraz urządzeń wodnych (pkt 5 w art. 334 PW);
- przestrzeganie nałożonych na właścicieli gruntów obowiązków oraz ograniczeń (pkt 6 w art. 334 PW);
- przestrzeganie warunków obowiązujących w strefach ochronnych i obszarach ochronnych (pkt 7 w art. 334 PW);
- przestrzeganie warunków obowiązujących na wałach przeciwpowodziowych oraz na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią (pkt 9 w art. 334 PW);
- stan zabezpieczenia przed powodzią oraz przebieg usuwania skutków powodzi związanych z utrzymaniem wód, oraz urządzeń wodnych (pkt 10 w art. 334 PW);
- ustawianie i utrzymywanie stałych urządzeń pomiarowych na brzegach i w wodach (pkt 11 w art. 334 PW);
- wykonywanie w pobliżu urządzeń wodnych robót lub czynności, które mogą zagrażać tym urządzeniom lub spowodować ich uszkodzenie (pkt 12 w art. 334 PW);
- usuwanie szkód związanych z ruchem zakładu górniczego w zakresie gospodarki wodnej (pkt 13 w art. 334 PW).
Tryb pilny
W § 5 niniejszego rozporządzenia przewidziano, że rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 7 dni od dnia jego ogłoszenia. Jak argumentują projektodawcy, krótszy termin wynika z pilnej potrzeby możliwie najszybszego wykonania czynności kontrolnych, co usprawni zarządzanie zasobami wodnymi i właściwe gospodarowanie wodami. Zaś jak czytamy w uzasadnieniu, nadanie „funkcjonariuszom PGW WP upoważnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego ma zapewnić szybką reakcję na fakt popełnienia wykroczenia”.
Katarzyna ZamorowskaDyrektor ds. komunikacji
Przypisy
1/ Treść projektu rozporządzenia tutaj:https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//524/12332902/12681438/12681439/dokument445605.pdf