Robots
Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
26.02.2021 26 lutego 2021

Przekop Mierzei Wiślanej za prawie 2 mld zł

   Powrót       26 listopada 2020       Planowanie przestrzenne   

Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”, przedłożoną przez ministra infrastruktury. Zmieni się wartość, zakres i harmonogram programu.

Obecna wartość programu zwiększy się z 880 mln zł do 1,98 mld zł. Wzrost kosztów inwestycji spowodowany jest zmianą cen materiałów i robót budowlanych oraz nowymi inwestycjami wynikającymi z rozwiązań projektowych, które nie były dostępne na etapie opracowywania i przyjęcia programu w 2016 r. Ponadto projekty budowlane i koncepcja realizacji inwestycji musiały zostać dostosowane do restrykcyjnej – ze względu na realizację inwestycji w obszarach Natura 2000 – decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia.

Czytaj: Nie będzie odwołania od decyzji środowiskowej ws. przekopu Mierzei Wiślanej

Nowymi elementami inwestycji, których realizacja nie była planowana w 2016 r., są m.in.:

  • likwidacja mostu pontonowego stanowiącego przeszkodę nawigacyjną na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo i budowa w tym miejscu nowego mostu, która miała być realizowana przez samorząd terytorialny;
  • budowa nowego mostu zwodzonego obrotowego na Mierzei Wiślanej zamiast planowanego wcześniej mostu zwodzonego podnoszonego – chodzi o poprawę płynności ruchu samochodowego oraz zwiększenie odporności konstrukcji na silny wiatr; nowe rozwiązanie daje także możliwość awaryjnego otwarcia mostu przy braku zasilania;
  • budowa sztucznej wyspy w celu odkładu urobku, który planowany był do odkładania na brzegach Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej. Na wyspie zostaną utworzone warunki do utrzymywania siedlisk odpowiednich dla ptaków;
  • pogłębienie wejścia do Portu Elbląg.

Zmianie ulegnie także harmonogram programu. Końcowy termin realizacji inwestycji zostanie wydłużony o 3 miesiące – do końca I kwartału 2023 r. Powodem zmiany terminu jest wydłużenie procedury przetargowej oraz konieczność pogłębienia wejścia do Portu Elbląg.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Źródło: MI

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Znamy wykonawcę II etapu budowy drogi wodnej przez Zalew Wiślany (24 grudnia 2020)Nie będzie odwołania od decyzji środowiskowej ws. przekopu Mierzei Wiślanej (23 października 2020)Czy to koniec wątpliwości w kwestii realizacji przekopu Mierzei Wiślanej? (30 września 2020)Od początku awarii układu przesyłowego do Wisły wpłynęło ponad 5 mln m sześc. ścieków (24 września 2020)Komunikat GDOŚ ws. decyzji środowiskowej dla przekopu przez Mierzeję Wiślaną (23 września 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony