Robots
Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
01.12.2020 01 grudnia 2020

Czy to koniec wątpliwości w kwestii realizacji przekopu Mierzei Wiślanej?

   Powrót       30 września 2020       Transport   

26 września 2020 roku na terenie Przekopu Mierzei Wiślanej odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego i aktu erekcyjnego w ławie fundamentowej podpory mostu północnego. Na Mierzei nad kanałem powstaną dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek. Od początku jednym z założeń było zapewnienie priorytetu ruchu kołowego w rejonie kanału żeglugowego.

Droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg - także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 m głębokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej zgodnie z harmonogramem powinna zakończyć się w 2022 r.

Gróbarczyk: Zamknięcie pewnego etapu

- To ostateczne zalanie drugiego przyczółka drogowego, czyli zamknięcie pewnego etapu w zakresie realizacji budowy, przejście do kolejnego. Myślę, że zamknięcie też pewnego etapu mentalnego - dyskusji, dyskursu, co z Mierzeją, jak to będzie wyglądało, czy będzie kanał żeglugowy - mówił minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Przekop Mierzei Wiślanej jest inwestycją wzbudzającą sprzeciw m.in. organizacji pozarządowych oraz zarządu województwa pomorskiego. Złożona została skarga w tej sprawie do Komisji Europejskiej – pisaliśmy o tym w artykule.

W wydarzeniu wzięli udział również przewodniczący Konwentu Morskiego kpt. ż.w. Zbigniew Sulatycki, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, Prezes NDI Małgorzata Winiarek – Gajewska, Laurens Schokking, przedstawiciel Besix, którzy obok ministra Gróbarczyka podpisali się pod aktem erekcyjnym. Wcześniej podpis złożył także prezes PiS Jarosław Kaczyński, który jako premier zainicjował pomysł przekopu Mierzei.

Źródło: MGMiŻŚ

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Przekop Mierzei Wiślanej za prawie 2 mld zł (26 listopada 2020)Nie będzie odwołania od decyzji środowiskowej ws. przekopu Mierzei Wiślanej (23 października 2020)Od początku awarii układu przesyłowego do Wisły wpłynęło ponad 5 mln m sześc. ścieków (24 września 2020)Komunikat GDOŚ ws. decyzji środowiskowej dla przekopu przez Mierzeję Wiślaną (23 września 2020)Postęp prac na Mierzei Wiślanej - aktualizacja lipiec 2020 r. (30 lipca 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony