
© MI
17 września 2022 r. podczas uroczystego otwarcia kanału przez Mierzeję Wiślaną, premier Mateusz Morawiecki podkreślał znaczenie tej inwestycji w kontekście uniezależniania się od Rosji oraz pojawienia się nowych możliwości rozwoju dla ziemi elbląskiej.
Prawie 100 jednostek prześluzowanych w pierwszy weekend
W sobotę trzy jednostki państwowe przepłynęły przez śluzę i wypłynęły z Portu Nowy Świat na Bałtyk. Były to: flagowy Zodiak II należący do Urzędu Morskiego, jednostka straży granicznej Kaper 2 i jednostka SAR Orkan. A w niedzielę – podaje Urząd Morski w Gdyni - prześluzowanych zostało 95 jednostek. Śluzowanie jest bezpłatne i odbywa się według ustalonego harmonogramu.
- Po raz pierwszy w powojennej historii Polski można swobodnie wpływać na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskiej strefy przybrzeżnej i bez konieczności proszenia o zgodę Federacji Rosyjskiej – informuje rząd w komunikacie opublikowanym na stronie Ministerstwa Infrastruktury.
Ciąg dalszy inwestycji wartej 2 mld zł
Zakończenie całości inwestycji, która składa się z trzech etapów i opiewa na prawie 2 mld zł, planowane jest jesienią 2023 r.
- Aby przejście przez Mierzeję Wiślaną było funkcjonalne, konieczne jest pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym i na rzece Elbląg do portu wraz z budową mostu pontonowego w Nowakowie – przypomina Polska Agencja Prasowa w swojej depeszy.
Prace nad kolejnymi dwoma etapami inwestycji trwają. - Od kwietnia 2021 r. modernizowany jest tor wodny rzeki Elbląg oraz budowany jest most obrotowy w Nowakowie, u ujścia rzeki. Natomiast w maju br. wyłoniony został wykonawca prac pogłębiarskich na Zalewie Wiślanym – informuje MI.
Między rządem i samorządem Elbląga toczą się rozmowy w sprawie finansowania prac w elbląskim porcie oraz pogłębienia ostatniego odcinka prowadzącej do niego drogi, żeby jednostki mogły podchodzić bez przeszkód do nabrzeża. - Samorząd wskazuje, że ostatnie 900 m to tor dostępowy należący do Skarbu Państwa i to rząd powinien wykonać na nim prace – pisze PAP na podstawie m.in. wypowiedzi prezydenta Elbląga Witolda Wróblewskiego.
Środowiskowe konsekwencje przekopania mierzei?
Przekop Mierzei Wiślanej od początku spotykał się z nieprzychylnymi ocenami organizacji ekologicznych, które podnosiły temat potencjalnych negatywnych dla środowiska skutków tej inwestycji. Podając przykłady, w 2015 r. krytycznie o inwestycji wypowiadał się WWF Polska, w 2019 r. Aktywiści z Obozu dla Mierzei Wiślanej wysłali dwa listy do Virginijusa Sinkevičiusa, europejskiego komisarza ds. środowiska, oceanów i rybołówstwa, a Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA złożyło w 2020 r. skargę do Komisji Europejskiej. Wśród przeciwników był także Greenpeace.
Ponadto – w przeciwieństwie do przychylnego przekopowi elbląskiego samorządu – swoje „nie” dla inwestycji wielokrotnie wyrażał marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Sekretarz redakcji, geograf
