Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.04.2024 20 kwietnia 2024

Kanał przez Mierzeję Wiślaną otwarty. To nie koniec inwestycji za 2 mld zł

Kanał żeglugowy stanowi pierwszą część inwestycji polegającej na budowie drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. Całość ma zostać zakończona w 2023 r. Inwestycja ma nie tylko zwolenników, wśród obaw wymieniano skutki środowiskowe.

   Powrót       19 września 2022       Planowanie przestrzenne   
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk na tle statku Zodiak II w trakcie otwarcia Kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną

17 września 2022 r. podczas uroczystego otwarcia kanału przez Mierzeję Wiślaną, premier Mateusz Morawiecki podkreślał znaczenie tej inwestycji w kontekście uniezależniania się od Rosji oraz pojawienia się nowych możliwości rozwoju dla ziemi elbląskiej.

Prawie 100 jednostek prześluzowanych w pierwszy weekend

W sobotę trzy jednostki państwowe przepłynęły przez śluzę i wypłynęły z Portu Nowy Świat na Bałtyk. Były to: flagowy Zodiak II należący do Urzędu Morskiego, jednostka straży granicznej Kaper 2 i jednostka SAR Orkan. A w niedzielę – podaje Urząd Morski w Gdyni - prześluzowanych zostało 95 jednostek. Śluzowanie jest bezpłatne i odbywa się według ustalonego harmonogramu.

- Po raz pierwszy w powojennej historii Polski można swobodnie wpływać na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskiej strefy przybrzeżnej i bez konieczności proszenia o zgodę Federacji Rosyjskiej – informuje rząd w komunikacie opublikowanym na stronie Ministerstwa Infrastruktury.

Ciąg dalszy inwestycji wartej 2 mld zł

Zakończenie całości inwestycji, która składa się z trzech etapów i opiewa na prawie 2 mld zł, planowane jest jesienią 2023 r.

- Aby przejście przez Mierzeję Wiślaną było funkcjonalne, konieczne jest pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym i na rzece Elbląg do portu wraz z budową mostu pontonowego w Nowakowie – przypomina Polska Agencja Prasowa w swojej depeszy.

Prace nad kolejnymi dwoma etapami inwestycji trwają. - Od kwietnia 2021 r. modernizowany jest tor wodny rzeki Elbląg oraz budowany jest most obrotowy w Nowakowie, u ujścia rzeki. Natomiast w maju br. wyłoniony został wykonawca prac pogłębiarskich na Zalewie Wiślanym – informuje MI.

Między rządem i samorządem Elbląga toczą się rozmowy w sprawie finansowania prac w elbląskim porcie oraz pogłębienia ostatniego odcinka prowadzącej do niego drogi, żeby jednostki mogły podchodzić bez przeszkód do nabrzeża. - Samorząd wskazuje, że ostatnie 900 m to tor dostępowy należący do Skarbu Państwa i to rząd powinien wykonać na nim prace – pisze PAP na podstawie m.in. wypowiedzi prezydenta Elbląga Witolda Wróblewskiego.

Środowiskowe konsekwencje przekopania mierzei?

Przekop Mierzei Wiślanej od początku spotykał się z nieprzychylnymi ocenami organizacji ekologicznych, które podnosiły temat potencjalnych negatywnych dla środowiska skutków tej inwestycji. Podając przykłady, w 2015 r. krytycznie o inwestycji wypowiadał się WWF Polska, w 2019 r. Aktywiści z Obozu dla Mierzei Wiślanej wysłali dwa listy do Virginijusa Sinkevičiusa, europejskiego komisarza ds. środowiska, oceanów i rybołówstwa, a Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA złożyło w 2020 r. skargę do Komisji Europejskiej. Wśród przeciwników był także Greenpeace.

Ponadto – w przeciwieństwie do przychylnego przekopowi elbląskiego samorządu – swoje „nie” dla inwestycji wielokrotnie wyrażał marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Dominika Adamska: Sekretarz redakcji, geograf Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Gróbarczyk: pod koniec tego roku przez kanał na Mierzei Wiślanej przepłyną pierwsze statki (08 lutego 2022)Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030. Nadal brak oceny oddziaływania projektu na środowisko (28 stycznia 2022)Podpisano umowę na wykonanie drugiej części drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską (21 kwietnia 2021)Przekop Mierzei Wiślanej. Aktualizacja stanu prac marzec'21 (11 marca 2021)Znamy wykonawcę II etapu budowy drogi wodnej przez Zalew Wiślany (24 grudnia 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony