Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Specjalista ds. statystyk wody i odpadów Główny Urząd Statystyczny
EVBox BusinessLine - stacja ładowania samochodów elektrycznych dla odbiorców biznesowych firmy Engie

Przekop przez Mierzeję: łopaty w ruch przed wydaniem decyzji

a+a-    Powrót       15 października 2018       Woda   

Nadal trwają konsultacje społeczne ws. przekopu przez Mierzeję Wiślaną, a inwestor nie uzyskał jeszcze decyzji środowiskowej, pozwolenia wodno-prawnego i zezwolenia na realizację. Pierwsza łopata zostanie jednak symbolicznie wbita jutro.

We wtorek w Nowym Świecie koło Kątów Rybackich zostanie symboliczna wbita pierwsza łopata pod budowę kanału żeglugowego między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. W uroczystości w miejscu planowanej inwestycji na plaży od strony Zatoki Gdańskiej ma wziąć udział m.in. minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Po spotkaniu goście wsiądą w Kątach Rybackich na Zalewie Wiślanym na statek, którym przepłyną do Elbląga.

Na Mierzei Wiślanej od 2 tygodni prowadzone są wstępne pomiary w miejscu planowanej budowy kanału żeglugowego. To element prac przygotowawczych związanych z inwestycją, dzięki której skróci się droga wodna z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską.

Najpierw decyzja środowiskowa. Potem pozwolenie wodno-prawne i zezwolenie na realizację

Jak informowała wcześniej rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, prace polegają na poglądowym wyznaczeniu krawędzi przekopu w terenie. Obecnie inwestor, czyli Urząd Morski czeka na wydanie decyzji środowiskowej. Po jej uzyskaniu Urząd Morski składać będzie wniosek o wydanie pozwolenia wodno-prawnego i następnie wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji.

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie prowadzi konsultacje społeczne dotyczące przekopu Mierzei Wiślanej; potrwają one do 3 listopada. Wszyscy zainteresowani mogą zapoznać się z dokumentacją sprawy przede wszystkim raportem o oddziaływaniu na środowisko i aneksem do tego raportu w siedzibie RDOŚ w Olsztynie. Uwagi i wnioski można składać w tym terminie pisemnie, ustnie albo drogą elektroniczną.

Pomorskie na NIE, warmińsko-mazurskie na TAK

Zarząd woj. pomorskiego negatywnie zaopiniował plany inwestycji. W jego ocenie budzi ona obawy ze względów ekonomicznych i przyrodniczych. Z kolei sejmik województwa warmińsko-mazurskiego przyjął stanowisko, w którym poparł plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Jak ocenił, to inwestycja istotna dla rozwoju subregionu elbląskiego.

Pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 r. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa. Przekop przez Mierzeję Wiślaną, jeden z głównych projektów rządu PiS, ma powstać w miejscowości Nowy Świat, liczyć będzie ok. 1300 m długości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Przez kanał będą mogły przepływać statki o długości 100 metrów i szerokości 20 m.

Artykuł przygotowany na podstawie PAP

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Nad czym będzie obradować Krajowa Komisja ds. Ocen Oddziaływania na Środowisko? (07 marca 2019)Jak ocena zagrożeń może wpłynąć na plan remediacji? (27 lutego 2019)Gróbarczyk: wykonawca przekopu Mierzei Wiślanej zostanie wyłoniony w ciągu 4-6 miesięcy od otwarcia ofert (21 lutego 2019)Lewiatan: Inwestorzy cieszą się, że rząd trochę polubił wiatraki (05 lutego 2019)Skąd czerpać informację o zanieczyszczeniu gruntu? (04 lutego 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony