Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
13.08.2025 13 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Przekop przez Mierzeję: łopaty w ruch przed wydaniem decyzji

Nadal trwają konsultacje społeczne ws. przekopu przez Mierzeję Wiślaną, a inwestor nie uzyskał jeszcze decyzji środowiskowej, pozwolenia wodno-prawnego i zezwolenia na realizację. Pierwsza łopata zostanie jednak symbolicznie wbita jutro.

   Powrót       15 października 2018       Woda   

We wtorek w Nowym Świecie koło Kątów Rybackich zostanie symboliczna wbita pierwsza łopata pod budowę kanału żeglugowego między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. W uroczystości w miejscu planowanej inwestycji na plaży od strony Zatoki Gdańskiej ma wziąć udział m.in. minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Po spotkaniu goście wsiądą w Kątach Rybackich na Zalewie Wiślanym na statek, którym przepłyną do Elbląga.

Na Mierzei Wiślanej od 2 tygodni prowadzone są wstępne pomiary w miejscu planowanej budowy kanału żeglugowego. To element prac przygotowawczych związanych z inwestycją, dzięki której skróci się droga wodna z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską.

Najpierw decyzja środowiskowa. Potem pozwolenie wodno-prawne i zezwolenie na realizację

Jak informowała wcześniej rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, prace polegają na poglądowym wyznaczeniu krawędzi przekopu w terenie. Obecnie inwestor, czyli Urząd Morski czeka na wydanie decyzji środowiskowej. Po jej uzyskaniu Urząd Morski składać będzie wniosek o wydanie pozwolenia wodno-prawnego i następnie wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji.

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie prowadzi konsultacje społeczne dotyczące przekopu Mierzei Wiślanej; potrwają one do 3 listopada. Wszyscy zainteresowani mogą zapoznać się z dokumentacją sprawy przede wszystkim raportem o oddziaływaniu na środowisko i aneksem do tego raportu w siedzibie RDOŚ w Olsztynie. Uwagi i wnioski można składać w tym terminie pisemnie, ustnie albo drogą elektroniczną.

Pomorskie na NIE, warmińsko-mazurskie na TAK

Zarząd woj. pomorskiego negatywnie zaopiniował plany inwestycji. W jego ocenie budzi ona obawy ze względów ekonomicznych i przyrodniczych. Z kolei sejmik województwa warmińsko-mazurskiego przyjął stanowisko, w którym poparł plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Jak ocenił, to inwestycja istotna dla rozwoju subregionu elbląskiego.

Pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 r. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa. Przekop przez Mierzeję Wiślaną, jeden z głównych projektów rządu PiS, ma powstać w miejscowości Nowy Świat, liczyć będzie ok. 1300 m długości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Przez kanał będą mogły przepływać statki o długości 100 metrów i szerokości 20 m.

Artykuł przygotowany na podstawie PAP

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

GDOŚ utrzymuje decyzję środowiskową dla atomu (20 stycznia 2025)Wody Polskie zapraszają do konsultacji Planów utrzymania wód. Czas jest do 31 stycznia br. (08 stycznia 2025)GDOŚ: niekompletny raport środowiskowy podstawą odmowy decyzji środowiskowej dla Siarzewa (31 grudnia 2024)Miejskie plany adaptacji od najbliższego lipca. Nowelizacja ustawy opublikowana (30 grudnia 2024)MKiŚ proponuje wytyczne środowiskowe dla offshore wind. Trwają konsultacje (11 grudnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony