
Zgodnie z porozumieniem paryskim, Unia Europejska zobowiązała się do 2030 r. ograniczyć emisje gazów cieplarnianych o co najmniej 40 proc. w porównaniu do poziomów z 1990 roku.
Transport drogowy odpowiada za ok. 22 proc. emisji gazów cieplarnianych w UE; transport jest jedynym sektorem, w którym emisje są wyższe niż w 1990 roku. Aby osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 r., do tego czasu UE chce zmniejszyć emisje z transportu o 60 proc., w porównaniu z poziomami z 1990 r.
Opony odpowiadają za nawet 30 proc. zużycia paliwa przez pojazd
Opony odpowiadają za 20-30 proc. zużycia paliwa przez pojazd, dlatego wybór bardziej efektywnych paliwowo opon może pomóc zmniejszyć emisje z transportu. Aby pomóc konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji, UE wprowadza nowy system etykietowania opon.
Nowe etykiety dla konsumentów
Etykiety zawierałyby informacje na temat efektywności paliwowej i przyczepności na mokrej nawierzchni, w skali od A do G (podobnie do etykiet energetycznych dla urządzeń gospodarstwa domowego), a także informacje o ich poziomie hałasu zewnętrznego, wyrażonym w decybelach.
Informacje na temat przyczepności na śniegu i lodzie mogą być dodane w przyszłości, a także informacje dotyczące przebiegu i ścierania (odpowiedzialnego za zanieczyszczenie mikroplastikiem), gdy dostępna będzie metoda testowania.
Etykiety muszą być wyraźnie widoczne dla konsumentów, pokazywane podczas transakcji sprzedaży opon, w tym również przez Internet, i powinny zawierać kod QR dla łatwego skanowania.
Korzyści z nowych etykiet opon UE
Nowe etykiety opon umożliwią europejskim konsumentom wybór opon bardziej efektywnych pod względem zużycia paliwa, co może znacznie zmniejszyć wydatki, a także obniżyć emisje. Dzięki lepszej przyczepności na mokrej nawierzchni wzrośnie bezpieczeństwo na drodze, a informacje o poziomie hałasu pomogą zmniejszyć zanieczyszczenie hałasem powodowane przez samochody.
Co dalej
Parlament Europejski i Rada UE osiągnęły nieformalne porozumienie w sprawie systemu etykietowania opon w listopadzie 2019 roku. Rada oficjalnie zatwierdziła przepisy w lutym 2020 r., a parlamentarna Komisja Przemysłu, Badań Naukowych i Energii zagłosowała za ich przyjęciem 28 kwietnia. Porozumienie musi zostać jeszcze zatwierdzone przez Parlament jako całość.
Źródło: PE