Robots
Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
25.11.2020 25 listopada 2020

Przepisy w zakresie etykietowania opon do zatwierdzenia przez europarlament

Bardziej paliwooszczędne opony to mniej emisji - proponowane nowe etykiety opon UE pomogą je wybrać, informując o efektywności paliwowej, przyczepności na mokro i poziomie hałasu.

   Powrót       30 kwietnia 2020       Transport   

Zgodnie z porozumieniem paryskim, Unia Europejska zobowiązała się do 2030 r. ograniczyć emisje gazów cieplarnianych o co najmniej 40 proc. w porównaniu do poziomów z 1990 roku.

Transport drogowy odpowiada za ok. 22 proc. emisji gazów cieplarnianych w UE; transport jest jedynym sektorem, w którym emisje są wyższe niż w 1990 roku. Aby osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 r., do tego czasu UE chce zmniejszyć emisje z transportu o 60 proc., w porównaniu z poziomami z 1990 r.

Opony odpowiadają za nawet 30 proc. zużycia paliwa przez pojazd

Opony odpowiadają za 20-30 proc. zużycia paliwa przez pojazd, dlatego wybór bardziej efektywnych paliwowo opon może pomóc zmniejszyć emisje z transportu. Aby pomóc konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji, UE wprowadza nowy system etykietowania opon.

Nowe etykiety dla konsumentów

Etykiety zawierałyby informacje na temat efektywności paliwowej i przyczepności na mokrej nawierzchni, w skali od A do G (podobnie do etykiet energetycznych dla urządzeń gospodarstwa domowego), a także informacje o ich poziomie hałasu zewnętrznego, wyrażonym w decybelach.

Informacje na temat przyczepności na śniegu i lodzie mogą być dodane w przyszłości, a także informacje dotyczące przebiegu i ścierania (odpowiedzialnego za zanieczyszczenie mikroplastikiem), gdy dostępna będzie metoda testowania.

Etykiety muszą być wyraźnie widoczne dla konsumentów, pokazywane podczas transakcji sprzedaży opon, w tym również przez Internet, i powinny zawierać kod QR dla łatwego skanowania.

Korzyści z nowych etykiet opon UE

Nowe etykiety opon umożliwią europejskim konsumentom wybór opon bardziej efektywnych pod względem zużycia paliwa, co może znacznie zmniejszyć wydatki, a także obniżyć emisje. Dzięki lepszej przyczepności na mokrej nawierzchni wzrośnie bezpieczeństwo na drodze, a informacje o poziomie hałasu pomogą zmniejszyć zanieczyszczenie hałasem powodowane przez samochody.

Co dalej

Parlament Europejski i Rada UE osiągnęły nieformalne porozumienie w sprawie systemu etykietowania opon w listopadzie 2019 roku. Rada oficjalnie zatwierdziła przepisy w lutym 2020 r., a parlamentarna Komisja Przemysłu, Badań Naukowych i Energii zagłosowała za ich przyjęciem 28 kwietnia. Porozumienie musi zostać jeszcze zatwierdzone przez Parlament jako całość.

Źródło: PE

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Udana akcja KAS. Zatrzymano ponad 410 ton odpadów (10 listopada 2020)Odbiór odpadów w czasie pandemii – ważne wskazówki dla mieszkańców (24 października 2020)Opony, sprzęt AGD, wersalki, obuwie, garnki, alufelgi … to wszystko i jeszcze więcej w rzekach i jeziorach (14 października 2020)Nadchodzi rewolucja w handlu odpadami? Aplikacja pozwoli na sprzedaż i zakup 400 rodzajów odpadów (13 października 2020)Weto dla spalarni zużytych opon na Śląsku (05 sierpnia 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony