Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
07.08.2025 07 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Przyspieszyć transformację. Energia ze słońca w Obszarach Niskiego Ryzyka Środowiskowego dla OZE

Proces uzyskiwania zezwoleń przy inwestycji w farmę fotowoltaiczną o mocy 50 MW trwa nawet do 35 miesięcy. Obszary przyspieszonego rozwoju OZE mają go skrócić niemal trzykrotnie.

   Powrót       07 października 2024       Energia   

Przytoczone powyżej szacunki Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki, które obejmują m.in. wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, przyłączeniu do sieci dystrybucyjnych czy pozwolenia na budowę, podaje w opracowaniu Instytut Reform. Odpowiedzią na problem przewlekłego permittingu jest narzędzie wprowadzone w ub.r. przez dyrektywę RED III, podnoszącą unijne cele w zakresie energetyki odnawialnej do 42,5% udziału w końcowym zużyciu energii do 2030 r. Mowa o tzw. obszarach przyspieszonego rozwoju OZE, na których procedury zezwoleniowe mają trwać nie dłużej niż 12 miesięcy. Państwa członkowskie muszą je wyznaczyć do 21 lutego 2026 r., wcześniej jednak należy zmapować krajowy potencjał OZE. W przypadku Polski termin ten jest przyspieszony przez zapisy KPO; kamień milowy G1L obliguje nas do przedstawienia potencjału instalacji fotowoltaicznych oraz wiatrowych na lądzie do końca 2024 r. Przyspieszenie permittingu zakładają też pozostałe kamienie milowe z reformy G3 1.1, będącej rozdziałem REPowerEU. Wraz z końcem roku upływa też termin przyjęcia krajowej legislacji wdrażającej wymogi dyrektywy.

Obszary Niskiego Ryzyka Środowiskowego

Choć, jak piszą eksperci z Instytutu Reform, proces inwestycyjny w elektrownie słoneczne jest średnio o połowę krótszy od ścieżki jaką przechodzą inwestycje wiatrowe, ten i tak trwa długo – nawet do trzech lat w przypadku wielkoskalowych elektrowni (powyżej 1 MW). Mniej czasu, bo maksymalnie 13 miesięcy, zajmuje proces uzyskiwania decyzji dla instalacji o mocy do 1 MW. – Największą wskazywaną przez branżę barierą w procesie inwestycyjnym są problemy z przyłączeniem do sieci – czytamy w raporcie. Dane Urzędu Regulacji Energetyki pokazują 7448 odmów przyłączenia ze strony operatorów sieci dystrybucyjnych w 2023 r. – o 425 więcej niż w roku poprzednim. Górna granica 12 miesięcy w obszarach przyspieszonego rozwoju OZE ma dotyczyć zarówno procedur środowiskowych, jak i decyzji o przyłączeniu. Instytut Reform rekomenduje określenie obszarów, przy implementacji RED III do polskiego prawa, jako Obszarów Niskiego Ryzyka Środowiskowego dla inwestycji w OZE. – Dzięki wyznaczeniu obszarów na poziomie centralnym lub wojewódzkim, Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska (RDOŚ) będą wiedziały, gdzie można szybciej wydawać decyzje. Gminy z kolei uzyskają wskazówki w zakresie dopuszczających inwestycje m.in. w fotowoltaikę potencjalnych zmian w planach ogólnych lub miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego – mówi współautor raportu, ekspert Instytutu Reform Rafał Bajczuk. Zaznacza przy tym, że przeznaczanie obszarów przez samorządy na miejsce inwestycji w OZE będzie dobrowolne, co ma zapobiec ewentualnym protestom społecznym i poprawić wizerunek energetyki odnawialnej.

Tereny poprzemysłowe

Obszary powinny cechować się zarówno dostępem do infrastruktury oraz bliskością odbiorców energii z OZE, jak i minimalnym wpływem na środowisko. Wytyczne Komisji Europejskiej wskazują potencjalne lokalizacje – tereny poprzemysłowe, kopalnie czy składowiska odpadów. Wszędzie tam mogą powstawać instalacje fotowoltaiczne, stawiane również na dachach i fasadach budynków czy łączone z infrastrukturą transportową. – Kolejnym potencjalnym miejscem (…) mogą być sztuczne zbiorniki wód śródlądowych, jeziora i zbiorniki wodne, które mają niską wartość dla różnorodności biologicznej. Pokrycie ich powierzchni modułami fotowoltaicznymi mogłoby przyczynić się wręcz do ograniczenia parowania wody – czytamy w raporcie. To samo dotyczy miejskich oczyszczalni ścieków, gdzie fotowoltaika może dodatkowo zaspokajać ich zapotrzebowanie na energię. Krajowe ustawodawstwo wdrażające RED III może też promować stosowanie takich rozwiązań jak agrowoltaika.

Szansa na uporządkowanie transformacji

Czekamy na legislacyjną propozycję Ministerstwa Klimatu i Środowiska w zakresie wdrożenia dyrektywy RED III i obszarów przyspieszonego rozwoju OZE. Źródła odnawialne, w tym fotowoltaika, rozwijały się dotąd w Polsce w sposób niezaplanowany i chaotyczny; narzędzie z dyrektywy jest szansą na zmianę tego trendu, tak aby z energii ze słońca w większym stopniu mógł korzystać m.in. przemysł. To także szansa na poprawę planowania przestrzennego oraz rozwój infrastruktury sieciowej i magazynów energii. Kiedy poznamy już krajowe cele w dziedzinie energetyki słonecznej, obszary niewątpliwie pomogą je łatwiej osiągnąć – wskazuje Rafał Bajczuk. Rekomendacje Instytutu Reform mówią również o zwiększeniu zatrudnienia we współodpowiedzialnych za wdrażanie obszarów instytucjach RDOŚ. Think-thank zaleca także przyjęcie osobnej i niepowiązanej z innymi kwestiami – takimi jak liberalizacja przepisów odległościowych dla energetyki wiatrowej – ścieżki ustawowej dla implementacji dyrektywy.

Szymon Majewski: Dziennikarz Energetyka słoneczna w Polsce 2024. W tyglu zmianArtykuł jest częścią publikacji Teraz Środowisko "Energetyka słoneczna w Polsce 2024. W tyglu zmian".

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

OX2 i WiseEuropa łączą deweloperów OZE i NGO wokół wniosków z projektu Wind4Bio (28 lutego 2025)W 2023 r. prawie 23% energii elektrycznej w UE pochodziło z atomu. We Francji 65% (27 lutego 2025)Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać (26 lutego 2025)Diagnozować, planować, działać. O innowacjach dla ciepłownictwa na Kongresie POWERPOL (26 lutego 2025)NFOŚiGW wspiera rozwój OZE i magazynowanie ciepła w Gliwicach (26 lutego 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony