
Pochłanianie dwutlenku węgla to zadeklarowany istotny element dojścia przez UE do neutralności emisyjnej w 2050 r. By przyspieszyć jakościowy postęp tego procesu, od 2022 r. trwały prace nad przyjęciem
Rozporządzenie określające zasady mówienia „sprawdzam” w obszarze CCS i CCU to pierwszy tego typu dokument. Dotyczy on usuwania dwutlenku węgla, technik węglochłonnych i składowania dwutlenku węgla w produktach. Ramy będą woluntarystyczne, ale mają zachęcać i ułatwiać po pierwsze jakościowe usuwanie CO2 z atmosfery, po drugie – redukcję emisji z gleby. Rada w komunikacie podkreśla, że to jedynie uzupełnienie stałego dążenia do ograniczania emisji gazów cieplarnianych.
W zakres rozporządzenia wchodzą trzy obszary, uzależnione m.in. od perspektywy czasowej działań:
- „trwałe usuwanie dwutlenku węgla”, oznaczające wychwyt i składowanie atmosferycznego lub biogenicznego CO2 przez kilka stuleci;
- składowanie dwutlenku węgla, obejmujące wychwyt i składowanie dwutlenku węgla w trwałych produktach przez co najmniej 35 lat;
- tzw. techniki węglochłonne, które zwiększają sekwestrację i składowanie dwutlenku węgla w lasach i glebach lub które ograniczają emisje gazów cieplarnianych z gleb i są prowadzone w okresie co najmniej pięciu lat.
Kryteria certyfikacji
Jak uzyskać certyfikat pochłaniania CO2? Ramy wskazują, że należy spełnić cztery warunki. Po pierwsze, przynosić wskazane ilościowo korzyści w zakresie pochłaniania dwutlenku węgla netto lub redukcji emisji z gleby netto. Po drugie, być „dodatkowe”, czyli wykraczać poza podstawowe wymogi prawa (a finansową opłacalność osiągnąć mogą przez efekt zachęty w postaci certyfikacji). Po trzecie - mają zapewniać składowanie długoterminowe wraz z minimalizacją ryzyka powrotu CO2 do atmosfery. To kryterium będzie zresztą wzmocnione mechanizmem odpowiedzialności, który obliguje do reagowania na przypadki uwolnienia do atmosfery wychwyconego wcześniej dwutlenku węgla. Po czwarte - nie mogą przysparzać poważnych szkód środowisku i mają przynosić dodatkowe korzyści w obszarze przynajmniej jednego z celów w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Obowiązek weryfikacji spełnienia tych kryteriów ma spoczywać na niezależnych jednostkach certyfikujących. W ciągu czterech lat po wejściu w życie (czyli 20 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE), te jednostki zostaną ujęte w ogólnounijnym elektronicznym rejestrze.
Rozporządzenie m.in. podkreśla rolę rolnictwa regeneratywnego, o czym więcej w artykule oraz w samym dokumencie(1).

Redaktor naczelna, sozolog
Przypisy
1/ Całość:https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-92-2024-INIT/pl/pdf