W odpowiedzi na poselską interpelację dotyczącą problemów gmin z dostosowaniem regulaminów utrzymania czystości i porządku do nowej tzw. ustawy śmieciowej wiceminister wyjaśnił, że samorządy otrzymały okres jednego roku od dnia wejścia w życie ustawy tj. od dnia 6 września 2019 r., na dostosowanie swoich regulaminów – aktów prawa miejscowego – do wymogów nowej regulacji. Ozdoba zapewnił przy tym, że tak długi okres przejściowy gwarantuje wszystkim gminom w kraju możliwość podjęcia w odpowiednim czasie stosownych działań legislacyjnych. Wiceszef resortu klimatu dodał, że resort „nie dysponuje danymi dotyczącymi samego faktu jak również skali kwestionowania uchwał rad gmin przez organy kontrolne". - Gminy dotychczas nie sygnalizowały takiego problemu – zaznaczył.
Na problemy samorządów w tym zakresie zwróciła uwagę poseł Katarzyna Osos (KO). Jej zdaniem gminy nie radzą sobie z dostosowaniem regulaminów czystości do wymogów znowelizowanej ustawy śmieciowej. - Uchwały są unieważniane przez regionalne izby obrachunkowe czy nadzory prawne wojewodów. […] Służby nadzorcze interweniują w sprawie niezgodnych z ustawą wielkości pojemników, wzorów deklaracji czy liczby frakcji odpadów, a budzące największe emocje stawki za odbiór odpadów pozostają raczej nieruszone – wskazała poseł w interpelacji.
Źródło: Portal Samorządowy PAP