Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.06.2022 25 czerwca 2022

Rewitalizacja odrzańskiej drogi wodnej uchroni przed powodzią

   Powrót       17 lutego 2015       Woda   

Rewitalizacja odrzańskiej drogi wodnej uchroni przed powodzią i zapewni parametry trzeciej klasy drogi wodnej - zapowiedział w poniedziałek w Szczecinie sekretarz stanu w ministerstwie środowiska Stanisław Gawłowski.

Chcielibyśmy przygotować całą infrastrukturę techniczną do tego, żeby chronić mieszkańców regionu przed powodzią zimową i letnią - mówił dziennikarzom Gawłowski.

Musimy wybudować i odbudować zabudowę regulacyjną pozwalającą na utrzymanie toru wodnego o głębokości 1,8 metra, a więc niezbędnego do pracy lodołamaczy. To oznacza, że będziemy podnosić i przebudowywać mosty, żeby lodołamacze mogły swobodnie przepływać pod nimi - dodał.

Według Gawłowskiego, odcinek Odry od Szczecina do Kanału Gliwickiego osiągnie parametry trzeciej klasy drogi wodnej, co pozwoli na żeglugę przez 290 dni w roku.

Są chętni do udzielenia kredytu

Rewitalizacja odrzańskiej drogi wodnej to duży projekt, który ma być realizowany w nadchodzącej perspektywie finansowej UE. Jesteśmy na finiszu spraw związanych z Bankiem Światowym; zakładam, że do połowy roku rada dyrektorów powinna ostatecznie podjąć w tej sprawie decyzje – powiedział wiceminister.

Poinformował, że rozmowy prowadzone są równocześnie z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju, a także Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i wszędzie mamy potwierdzenie i chęć udzielenia wsparcia kredytowego na ten cel. Dodał, że polski wkład, jeśli będzie potrzebny, zapewnią środki unijne, budżet państwa lub Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Cały pakiet, z którego mają zostać sfinansowane m.in. prace na Odrze, to około 2 mld zł - powiedział.

Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie Andrzej Kreft ocenił, że wartość inwestycji na terenie podległym dyrekcji to około 1 mld zł. Będzie to modernizacja zabudowy regulacyjnej, pogłębienie przekopu Klucz-Ustowo, pogłębienie Jeziora Dąbie, budowa bazy dla lodołamaczy, wybudowanie stanowisk postojowych dla żeglugi i lodołamaczy w trakcie prowadzenia akcji lodołamania, a także przebudowa kilku mostów - wyliczył. Dodał, że realizacja wszystkich projektów może potrwać siedem lat.

Europejski priorytet

W część prac zaangażowana będzie także strona niemiecka.

Pierwsze z planowanych prac mają objąć pogłębienie Jeziora Dąbie. Życzyłbym sobie, żeby pogłębienie jeziora nastąpiło w przyszłym roku - powiedział Kreft.

Gawłowski uczestniczył w Szczecinie w regionalnej konferencji dotyczącej aktualizowanych planów gospodarowania wodami ukierunkowanych na poprawę stanu wód. To jeden z najważniejszych celów UE w zakresie gospodarki wodnej. Został ujęty w tzw. Ramowej Dyrektywie Wodnej i przewiduje, że do końca 2015 roku, a w uzasadnionych przypadkach do 2027 r., wszystkie części wód powierzchniowych powinny osiągnąć lub utrzymać dobry stan. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Stop Powodzi: Od 22 grudnia konsultacje planów zarządzania ryzykiem powodziowym (10 grudnia 2020)Stop powodzi. Lista celów i działań w projekcie aktualizacji planów zarządzania ryzykiem powodziowym (19 listopada 2020)Będzie aktualizacja planów zarządzania ryzykiem powodziowym (27 marca 2020)Od dziś konsultacje społeczne w sprawie planów inwestycyjnych na Nysie Kłodzkiej i jej dopływach (05 listopada 2019)Można zgłaszać uwagi w sprawie skuteczności unijnych dyrektyw wodnych (06 marca 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony