Od wczoraj (czwartek) w Łodzi w ramach systemu wypożyczeń rowerów miejskich dostępne są rowery cargo, czyli takie, którymi można przewozić np. zakupy albo dzieci.
Na początek pojawiło się 10 takich rowerów, jednak w przyszłości dołączy do nich kolejne pięć. Jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg w tej sprawie, który dodatkowo będzie obejmował także rowery typu tandem.
Firma Nextbike przekazała Łodzi 10 nowych rowerów nieodpłatnie, natomiast kolejnych pięć pojazdów zostanie sfinansowanych z budżetu obywatelskiego.
Rowery wyposażono w pasy i składane ławeczki, siedem biegów, a przepisowe maksymalne obciążenie skrzyni to 100 kg.
Zasady i koszty korzystania z rowerów cargo są takie same jak w przypadku innych rowerów należących do systemu ŁRP (Łódzki Rower Publiczny). Jak wyjaśnia Paulina Cyniak z Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi, aby znaleźć stację, na której znajduje się w danym momencie rower transportowy, wystarczy użyć dedykowanej aplikacji mobilnej. Zwrócenie roweru jest możliwe w dowolnej stacji.
Rowerzyści ŁRP mają do dyspozycji 148 stacji i 1490 rowerów. Miasto poinformowało jednak, że w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego rozstrzygnięto konkurs, dzięki któremu rozszerzy się łódzki i regionalny system rowerowy: 14 stacji rowerowych powstanie na 14 stacjach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Rowery cargo są w Polsce stosunkowo nowym rozwiązaniem. W ubiegłym roku ruszyła społeczna, bezpłatna wypożyczalnia rowerów transportowych w Lublinie; w ramach systemu wypożyczeń można nimi jeździć od 2016 r. także w Opolu. W Warszawie oferowało je kiedyś niezależnie kilka wypożyczalni, a od tego roku kilka takich pojazdów jeździ także w ramach systemu roweru miejskiego.
Ewa SzekalskaDziennikarz Tekst powstał w ramach projektu Eco-Miasto, którego celem jest rozpowszechnienie i wdrażanie w polskich gminach dobrych praktyk w zrównoważonym rozwoju. Projekt organizowany jest przez Ambasadę Francji w Polsce i Centrum UNEP/GRID-Warszawa. Teraz Środowisko jest wieloletnim patronem medialnym projektu.