Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
17.05.2022 17 maja 2022

95 mln euro na rozbudowę zakładu LG Chem produkującego baterie do pojazdów elektrycznych

   Powrót       23 marca 2022       Transport   

Komisja Europejska stwierdziła, że środek w wysokości 95 mln euro zastosowany przez Polskę na rzecz LG Chem Group („LG Chem”) jest zgodny z unijnymi zasadami pomocy państwa. Pomoc inwestycyjna zostanie przeznaczona na wsparcie rozbudowy zakładu w województwie dolnośląskim, zajmującego się produkcją baterii do pojazdów elektrycznych. Przyczyni się ona do rozwoju województwa dolnośląskiego, przy zachowaniu konkurencji.

Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca wykonawcza odpowiedzialna za politykę konkurencji, powiedziała: Nasze szczegółowe postępowanie wyjaśniające potwierdziło, że wsparcie publiczne w wysokości 95 mln euro, którego Polska udzieliła na zwiększenie zdolności produkcyjnych zakładu LG Chem w zakresie baterii litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych, jest zgodne z zasadami pomocy państwa. Przyczyni się bowiem, bez nadmiernego zakłócania konkurencji, do tworzenia miejsc pracy i rozwoju gospodarczego w regionie znajdującym się w niekorzystnym położeniu.

Czytaj: Pilna potrzeba wykształcenia kadr gotowych pracować w transporcie 4.0

Polski środek pomocy

LG Chem Ltd. jest południowokoreańskim przedsiębiorstwem chemicznym, działającym w Polsce za pośrednictwem spółki zależnej – LG Energy Solution Wrocław. W 2017 r. LG Chem podjęło decyzję o zainwestowaniu ponad 1 mld euro w istniejący już zakład w województwie dolnośląskim (kwalifikującym się do pomocy regionalnej na podstawie art. 107 ust. 3 lit. a) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej), aby rozwinąć swoje zdolności produkcyjne w zakresie baterii litowo-jonowych oraz modułów i zestawów baterii do pojazdów elektrycznych. Oczekuje się, że corocznie nowy zakład wyprodukuje baterie dla ponad 295 000 pojazdów elektrycznych w Europejskim Obszarze Gospodarczym („EOG”).

W lipcu 2019 r. Polska powiadomiła Komisję o planach wsparcia tej rozbudowy kwotą 95 mln euro. W sierpniu 2020 r. Komisja wszczęła szczegółowe postępowanie wyjaśniające, aby ocenić, czy takie wsparcie jest zgodne z wytycznymi dotyczącymi pomocy regionalnej na lata 2014–2020. Komisja starała się w szczególności ustalić, czy:

  • środek wywołał „efekt zachęty”, tzn. czy na decyzji LG Chem o zwiększeniu zdolności produkcyjnych w Polsce zaważyło bezpośrednio wsparcie publiczne ze strony polskich władz, czy też inwestycja zostałaby zrealizowana w tym regionie nawet przy braku takiego wsparcia;
  • wsparcie publiczne przyczyni się do rozwoju regionalnego oraz czy jest odpowiednie i proporcjonalne;
  • kwota pomocy przekroczyła maksymalną dopuszczalną intensywność dla tego projektu.

Źródło: KE

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Komisja PE za wprowadzeniem bezemisyjnego transportu drogowego do 2035 r. (12 maja 2022)Elektromobilność w Polsce. Raport podsumowujący 2021 r. i kreślący prognozy na przyszłość (14 kwietnia 2022)Czy aukcje dla PV mają jeszcze sens? (14 kwietnia 2022)Braniewo: Stacja ładowania elektryków uruchomiona (28 marca 2022)Green Energy Congress w październiku w Krakowie i on-line (25 marca 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony