
Opracowany w Ministerstwie Przemysłu projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo geologiczne i górnicze wraz z nadanym numerem UC86 wpisano do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów 24 lutego br. Projektowana nowelizacja ma implementować do polskiego porządku prawnego prawo unijne. Choć mowa o rozporządzeniu, którego przepisy obowiązują bezpośrednio (założenia obowiązującego od 4 sierpnia 2024 r., a przyjętego 13 czerwca tamtego roku aktu opisywaliśmy m.in. przy okazji jego przyjęcia przez Parlament Europejski), pewne wymogi nałożone na Polskę muszą zostać zrealizowane poprzez osobne działania legislacyjne. - Analiza przepisów rozporządzenia metanowego prowadzi jednak do wniosku, iż w wielu miejscach nakłada ono na państwa członkowskie określone obowiązki, przy czym, wykonanie części tych obowiązków przez Polskę wymaga przyjęcia przepisów służących wykonaniu tego rozporządzenia – czytamy w informacji o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie. Chodzi m.in. o wprowadzenie kar za naruszenia przepisów rozporządzenia, czy podanie wykazu nieczynnych i opuszczonych odwiertów albo zamkniętych kopalni. Na interwencji ustawowej musi się też oprzeć wymagane przez rozporządzenie wskazanie właściwego organu wyposażonego w takie kompetencje jak pozyskiwanie informacji od podmiotów zobowiązanych, rozstrzyganie określonych spraw i kontrola wykonywania obowiązków przez podmioty zobowiązane.
Czytaj też: 26% transportowych emisji metanu pochodzi ze statków. W latach 2018-2023 mogły wzrosnąć nawet pięciokrotnie
Dwa etapy legislacyjne
Zgodnie z założeniami zaprojektowanej w resorcie przemysłu ustawy, organem właściwym, który będzie odpowiadał za monitorowanie i stosowanie egzekwowania rozporządzenia metanowego, zostanie Prezes Wyższego Urzędu Górniczego – centralny organ administracji rządowej właściwy w sprawach nadzoru górniczego i działający pod nadzorem ministra właściwego ds. gospodarki surowcami energetycznymi. Prezes sprawuje kontrolę nad ruchem zakładów górniczych, także w kwestiach środowiskowych, nadzoruje także wykonywanie robót geologicznych, odpowiada więc za obszary, których dotyka rozporządzenie metanowe. - Przypisanie to (nowych obowiązków – przyp. red.) nastąpi przez rozszerzenie zakresu regulacji art. 166 ust. 1 p.g.g. (prawa geologicznego i górniczego – przyp. red.). Przepis ten określa ogólne kompetencje Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego, uzupełniając ogólny zakres właściwości wszystkich organów nadzoru górniczego, określony w art. 168 i art. 170 p.g.g. – informuje Ministerstwo Przemysłu.
Zapowiadana ustawa ma stanowić pierwszy, najpilniejszy etap przyjmowania norm prawnych potrzebnych do pełnego stosowania przepisów rozporządzenia metanowego; ustawa ma zostać przyjęta „w możliwie najkrótszym terminie”, drugi etap natomiast oprze się na szerokich konsultacjach publicznych i opiniowaniu. Przyjęcie projektu przez rząd jest planowane na pierwszy kwartał br. Jako osobę odpowiedzialną wskazano szefową Ministerstwa Przemysłu, Marzenę Czarnecką.

Dziennikarz