
Wejście w życie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych zobowiązało jednostki samorządu terytorialnego do zapewnienia udziału autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów komunikacji miejskiej na poziomie 20 proc. do 2025 r. W związku z wymaganym rozwojem transportu zeroemisyjnego prawodawca zobowiązał ponadto samorządy do sporządzenia analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem, przy świadczeniu usług komunikacyjnych, środków transportu nie powodujących emisji gazów cieplarnianych.
W związku z wymogiem, jaki spoczął na jednostkach samorządowych, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologi, Ministerstwem Energii oraz Polskim Funduszem Rozwoju opublikowała
Kto musi sporządzić analizę?
Wymóg sporządzenia analizy kosztów i korzyści dotyczy wszystkich jednostek samorządu terytorialnego, których liczba mieszkańców przekracza 50 tys., świadczących lub zlecających świadczenie usług transportu zbiorowego w rozumieniu ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Wymóg ten oznaczać będzie, zwłaszcza dla mniejszych miast, obowiązek zlecenia wykonania wymaganej oceny jednostkom, które nigdy wcześniej nie miały do czynienia z podobną dokumentacją. Zgodnie z zapisami ustawy wyniki analizy mogą posłużyć za podstawę do ewentualnego odstąpienia od obowiązku osiągnięcia wymaganych poziomów udziału autobusów zeroemisyjnych w użytkowanej flocie pojazdów komunikacji miejskiej, powinna być zatem przygotowana z największą starannością.
Więcej o celach stawianych samorządom w zakresie elektromobilności pisaliśmy tutaj.
Proponowany zakres analizy
Zgodnie z art. 37 ustawy wymagana analiza powinna obejmować szczegółową analizę finansowo-ekonomiczną przedsięwzięcia, oszacowanie efektów środowiskowych związanych z emisją szkodliwych substancji do środowiska naturalnego i zdrowia ludzi oraz analizę społeczno-ekonomiczną uwzględniającą wycenę kosztów związanych z emisją szkodliwych substancji. Podobne analizy wykonywane były dotychczas jedynie jako element dokumentacji projektów ubiegających się o unijne dofinansowanie. Wskazany w przewodniku zakres dokumentu oparty jest zatem na unijnej wycenie projektów, dla których ogólne zasady sporządzania analizy ustanowione są przez rozporządzenia Unii Europejskiej. Autorzy przewodnika, opierając się na unijnej metodyce wyceny projektów, proponują, by zakres analizy sporządzanej dla potrzeb ustawy o elektromobilności obejmował:
- Identyfikację stanu aktualnego i scenariuszy rozwoju,
- Analizę finansową,
- Analizę społeczno-ekonomiczną,
- Analizę wrażliwości i ryzyka,
- Obliczenia dotyczące ewentualnej luki finansowej i wysokości wsparcia z programów UE lub programów krajowych niezbędnych do realizacji wymaganych ustawą poziomów udziału autobusów zeroemisyjnych,
- Wnioski.
Pierwsza analiza do końca tego roku
Zgodnie z ustawą, pierwsza analiza kosztów i korzyści musi zostać sporządzona przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego do końca bieżącego roku, a następnie co 36 miesięcy. Organ opracowujący analizę zobligowany jest ponadto do zapewnienia udziału społeczeństwa w jej opracowaniu oraz co najmniej 21-dniowego terminu na składanie wniosków. Samorząd winny jest przekazać sporządzony dokument ministrowi właściwemu do spraw energii, ministrowi właściwemu do spraw gospodarki i ministrowi właściwemu do spraw środowiska.

Dziennikarz, inżynier środowiska
